Nová Octavia RS iV je síce krásna, no trochu spomalila
- Od Michal
A je to tu. Okrem výsledku nedávnych parlamentných volieb môžeme povedať, že podobne kontroverzne dopadlo aj predstavenie novej Škody Octavia RS. Kto čakal čisto benzínový pohon s výkonom v rozpätí 250 až 300 koní, toho musíme sklamať. Česká automobilka nám naservírovala po vzore celej VW Group jej ekologického dvojníka. Octavia RS tak prichádza s dodatkom iV, čo neoznačuje rímsku štvorku (akože štvrtá generácia), ale zaradenie do elektrifikovaných modelov.
Dosť bolo omáčky, Octavia skrátka prichádza iba ako plug-in hybrid so systémovým výkonom 180 kW (245 koní). Na tom by nebolo nič zlé, keby sme si to nerozbili na drobné. Práve dosluhujúca Octavia RS 245 má totiž rovnaký počet koní, avšak z oturbeného dvojlitra, čo dokáže rozkotúľať tento obľúbený sedan pomerne rýchlo. Jasné, elektrika dáva iné možnosti a najmä prináša vyšší krútiaci moment o 30 Nm (až 400 Nm), ale ako sa v motoristickej obci hovorí – objem ničím nenahradíš. Hovorím to preto, lebo dnešná Octavia RS iV má pod kapotou „malorážku“ 1,4 TSI s výkonom 150 koní, ktorej sekunduje elektromotor s výkonom 85 kW a šesťstupňová automatická prevodovka DSG (pre porovnanie, staršia RS-ka mala už 7-stupňové DSG). Ani ten šprint z nuly na sto už nie je taký rýchly, ako kedysi. Staršia RS-ka dala stovku za 6,6 sekundy, nová jú zvládne za 7,3 sekundy.
Kontroverznými správami ešte nekončíme. Elektrifikovaná RS-ka má vďaka zabudovaným baterkám o 5 litrov menšiu nádrž než obyčajná Octavia, no zároveň o 10 litrov menšiu nádrž než staršia RS 245. Klesol aj objem batožinového priestoru, ktorý v staršej verzii v prípade sedanu činil 590 l, dnes Octavia RS iV ponúkne 450 l (resp. 490 l pri verzii Combi). Znížila sa aj maximálka z 250 km/h na 225 km/h.
Naopak, dobrou správou je, ak ste ekologicky zmýšľajúci človek, že nová Octavia RS iV vďaka tomuto kombu spĺňa prísne euronormy, ktoré prídu do platnosti už budúci rok. Okrem toho dokáže niečo, čo staršia nie, a síce jazdiť v absolútnom tichu až 60 km podľa normy WLTP. A práve ten elektrifikovaný pohon je obrovskou výhodou a návykovou vecou, pre ktorú niektoré z vyššie spomínaných „downgradov“ pokojne oželiem.
Takisto vám nový interiér s trojramenným volantom a množstvom noviniek vyváži tie začiatočné pindy, ktoré budete mať, keď priamo (papierovo) porovnáte výkon staršej a novej Octavie. Prichádzajúca RS iV je totiž technologicky a komfortom úplne inde než jej predchodca. A na Škodovku vyzerá TO-TÁL-NE BOHOVSKY!
Zmenila síce trochu filozofiu, za čo si u internetových hejterov vyslúži nemalú kritiku, ale my si názory necháme pre seba až do toho momentu, kedy naozaj nesadneme za jej volant a nezískame tzv. „real feel“. Osobne sa na ňu tešíme a radi vyskúšame, či 1,4-ka s elektrickým boostom dokáže zajazdiť tak, ako to doposiaľ dokázali jej predchodcovia z radu RS.