TEST Nemám rád Lukáša Adamca. A čo Hondu Civic?
- Od Miloš & Laco
Vyjasnime si to hneď na začiatku. Nie som fanúšik popovej polohy Lukáša Adamca (speváka). Ale vďaka neustálej mediálnej masáži som sa počas týždenného testovania nemohol vyhnúť chytľavým rytmom jeho pesničky. Dokonca som si nešťastnou náhodou, ktorá sa ukázala ako relatívne šťastná, spustil aj videoklip k nej. Hlavná dejová linka v ňom sa točí okolo romance veľmi krásnej a vášnivej mladej cigánky a veľmi bieleho chlapca. Nakoniec ju však nedostane. Zvolí si iného.
Pointa, ktorú chcem vypichnúť, je však niekde úplne inde. Postava cigánky bola sympatická a pozitívna. Podľa súkromného prieskumu vykonaného v jednej bratislavskej výškovej budove, všetci chlapi by ju chceli. Virtuálne. Natrvalo a za ženu by ju nechcel nik, lebo mali regionálne predsudky. Veľmi chcem veriť, že aktuálna verzia Hondy Civic v karosárskej verzii sedan dopadne inak ako predošlé generačné pokusy v tejto oblasti. Je naozaj pekná, šikovná, tak dúfam, že nezvíťazia regionálne predsudky a nie v každom prípade racionálne uprednostňovanie verzie hatchback. Okrúhla desiata verzia Hondy Civic však na pohľad vykročila správnou nohou. Kým sedan ôsmej generácie (2006) bol funkčne oproti konkurencii relatívne oklieštený (napríklad rádio nemalo RDS), tak aktuálna generácia je napumpovaná technológiami tak, ako si to táto rýchla doba vyžaduje.
Ponechajme stranou diskusiu okolo japonských tvarov karosérie. Je to iný dizajnový jazyk, je odlišný, a preto viac vynikne medzi miestnou šeďou. Bodka. A je to sedan. Veľa ich v tejto triede nie je, myslím naozaj také, ktoré nekončia pri slabom motore 1.6 (Toyota Corolla, Hyundai Elantra). Honda zvolila inú taktiku. Neorientuje sa na lacnú aplikáciu pre masy, ale rozhodla sa jemne lízať okraj prémiovej triedy. Dĺžka vozidla 4 648 mm dáva zabudnúť na absenciu o triedu väčšieho modelu Accord, ktorý sa na našom trhu už nejaký čas nepredáva. Demonštráciou tohto smeru sú aj FULL LED predné svetlomety (výbava EXECUTIVE), ktoré dodávajú automobilu modernú vážnosť. Zaujímavým javom je použitie rozmeru kolies 215/50 R17, čo však rozhodne ocení váš komfortný zadok a aj samotný disk, keď sa budete snažiť vyliezť na nejaký obrubník. Osobne by som bol za zviditeľnenie dvoch zadných koncoviek výfuku, ktoré sa skrývajú za nárazníkom v neviditeľnej zóne. Niekto ich chce vonku, niekto vo vnútri, ale výfuky k autu patria, hlavne pokiaľ sú dva, je to taký malý vizuálny športový prvok. Tak nech ich je vidieť.
Dominantným prvkom interiéru je jednoznačne bledé čalúnenie sedadiel pomenované ako „slonovinová koža“. Pôsobí nevtieravým luxusným dojmom. Predné sedadlá by mohli disponovať silnejším bočným vedením, ale pohybujeme sa v mantineloch limuzíny a tu je to v poriadku. Hliníkový dekor na palubnej doske je našťastie skutočný ako slnko na oblohe, nie je iba plastovou náhradou, ako si to mnohí výrobcovia zľahčujú. Predošlá generácia ma rozzúrila zamŕzajúcim centrálnym multimediálnym systémom, nová verzia Honda Connect 2 so 7-palcovým displejom už funguje stabilne. Ovládanie hlasitosti systému, ktoré sa nachádza na multifunkčnom volante je dotykové a hlavne počas zníženej viditeľnosti veľmi intuitívne. Ako je už teraz moderné, parametre ako aktuálna rýchlosť a otáčky motora sa premietajú výhradne v digitálnej podobe, čo však prináša aj prídavné možnosti využitia plochy na iné, dodatkové informácie, závislé od výbavy. Z digitálneho marazmu ma vytrhli postranné ukazovatele teploty chladiacej kvapaliny a hladiny paliva v nádrží. Ich tvar sa neodvážim popísať tak, aby mal čitateľ exaktný obraz, preto čitateľ dostane domácu úlohu, nech sa vyberie do nejakého showroomu a skúsi nám do diskusie popísať, čo tam zazrel. Mnohí muži ocenia širokú stredovú konzolu, ktorá zabraňuje fyzickému kontaktu so svokrou. Na druhej strane, vďaka špeciálnej vyhradenej plôške umožňuje bezdrôtové nabíjanie smartphonu, užitočná to funkcia. Aby som to zhrnul, pracovisko vodiča je vizuálne príjemné a funkčné, s niektorými špecifickými japonskými riešeniami. Japonsko však milujeme práve pre jeho inakosť, kto nie je liberálny, nech sa prace kade ľahšie.
Vyznávači veľkých priestorov môžu ostať pokojní, neskromný rázvor náprav 2 698 mm sa pretavil aj do dostatku miesta pre pasažierov sediacich na zadných nápravách. Prirodzene, v strede by ste sedieť nechceli, ale to je žiaľ tak nejak automatické takmer v každom automobile. Oproti tomu v batožinovom priestore by ste vydržali, má totiž objem 519 l. Keby sa ma v Honde niekto opýtal, či nemám nejaký „zlepšovák“, tak by som im poradil madlo na vnútornú stranu kufra a silnejšiu pružinu na otváranie veka.
A je to tu. Honda nejakú tú generáciu vzdorovala, nakoniec krutý svet orientovaný na pekné čísla v katalógoch aj tak vždy vyhrá. Už aj v bežných modeloch sa Honda rozlúčila s motormi s atmosférickým plnením. Motory stratili časť charakteru, ale úprimne, kto ho z bežných ľudí hľadá? Nikto, len rozmaznaní novinári vyplakávajú, ale automobilky sa smejú a argumentujú predajnými číslami. V kontexte dobových zvyklostí však 1.5 VTEC TURBO funguje štandardne. Poskytuje vysoký maximálny výkon (134 kW), katalóg kvôli spotrebe ani nepozerajte, praktická dlhodobá priemerná spotreba začína uspokojivou číslicou 6 (litrov) a desatiny pribúdajú podľa jazdného štýlu. Motor spolupracuje s automatickou bezstupňovou prevodovkou CVT, ktorú je najlepšie nechať radiť plynule podľa seba, pádla na radenie virtuálnymi stupňami sú tu užitočné asi ako herpes na tvári súťažiacej MISS. Prirodzene, v móde prevodovky „S“ je to všetko dynamickejšie, ale bežné pracovné presuny si vystačia s módom „D“. Dynamika vozu je na papieri viac ako dostačujúca, 0-100 absolvuje voz za 8,2 sekúnd, vzhľadom na kombináciu aury limuzíny, prevodovky a turbomotora nebude často využívaná. Aby ste to nechápali zle, ten výkon tam je, ale tomuto nastaveniu prináleží skôr status komfortného cestovania.
Tento atribút je podporený aj podvozkom, ktorý je naladený na pohodlnú nôtu. Viacprvková zadná náprava pracuje poctivo, ako keby jej za to platili, dravé prejazdy a náhle zmeny smerov na nerovnostiach nespôsobujú srdcové záchvaty z dramatických situácií. Pokiaľ sa dizajn Hondy niekomu môže priečiť, ergonómia interiéru slabšie povahy odrádzať, tak na jazdný prejav si môžete podať stávku, že bude pôžitkársky, vyhráte.
Tak čo s týmto počinom v priestore, v ktorom sme obklopení milovníkmi hatchbackov a kombi verzií? Nič, tieto entity nie sú cieľovou skupinou, ktorá vie oceniť bohato vybavený reprezentatívny sedan danej triedy. Filtrácia je mimo iného zabezpečená aj cenou za najvyššiu výbavu Executive – 27 999,- (základná verzia 1.5 VTEC TURBO stojí 21 390,-). Cena odráža hodnoty, ktoré záujemca recipročne dostane, takže kto to myslí vážne, ten si cestu k Civicu nájde. Ostatní nech sa nudia vo svojich krabiciach.