Mazda6 2.5 Skyactiv-G – Otázka bytia a nebytia
- Od Miloš & Laco
Ľudia, viem, že nenávidíte neeurópske sedany a liftback-y strednej triedy. Úspešne ste vyhnali z nášho trhu Hondu Accord, Toyotu Avensis a Ford Mondeo to má dosť nahnuté. Keby som vás nepoznal tak dobre, tak by som vás hádam aj obvinil z latentného rasizmu. Ale ja som vás prekukol. Vy ste selektívni puntičkári.
Potrebujete na mikrometre presné lícovanie dielov v interiéri, pokiaľ má vozidlo nejaký umelý dekor imitujúci drevo, ste v siedmom nebi. Benzín vám nevonia, v čom sa dosť odlišujete od väčšinových obyvateľov ostatných kontinentov. Auto vlastne ani riadiť nechcete, takže nejaké spätné väzby z jazdy sú vám ukradnuté. Trápnym sloganom typu “splynutie vozidla so šoférom” sa hlasno smejete. Dizajnovú nápaditosť aplikovanú na tvar karosérie považujete za niečo nedôstojné vášmu domnelému statusu.
Milujete uniformy, preto je potrebné, aby aj vozidlá, ktoré sa pohybujú po okolí, boli veľmi podobné, až rovnaké. A všetci sme tu riaditelia, držitelia vznešených titulov (pozdravujem Kapitána), potomkovia Einsteina a etalóny empatie, pokory a lásky. Proste slovenský národný drsňák musí vlastniť Škodovku, alebo čert ho ber, Passat, všetko ostatné je mimo normy.
A predstavte si, že vám do tohto sveta niekto hodí milú, ladnú a usmievavú Mazdičku. Ups. A už sa z vás valí, že je príliš intelektuálna, príliš liberálna, nedostatočne heterosexuálna a relatívne slniečkárska. Čo s tým? Doba je taká, že nie je čas na nejaké kľučkovanie. Treba sa postaviť za svoj názor a vybrať si stranu. Rozhodol som sa, že trochu vám s tým výberom pomôžem. Z podstaty veci budem chvíľku nestranný, ale keďže som len Slovák, asi mi tento sľub dlho nevydrží…
Mazda6 je hádam jediný voz z japonských krajov, o ktorom všetci, ktorých som stretol, povedali, že je to veľmi pekný kúsok. Či to boli vlastníci BMW, fanúšikovia francúzskych, nemeckých áut, po krátkom pohľade z nich vyhŕkla veta s jednotným významom. Karoséria s prednými a zadnými svetlometmi úzkej štylizácie klame telom. Nehovorím, že pôsobí malým dojmom, ale oficiálna dĺžka 4 870 mm je tak trochu prekvapením. Zaujímavosťou je, že sedan má väčší rázvor ako karosárska verzia kombi; 2 830 mm oproti 2 750 mm.
Na vozovke pôsobí majestátne a ostentatívne dáva okolitému svetu najavo, že je jediná svojho (japonského) druhu, teda zákonite je kráľovnou. Popravde, nemusíme sa obmedzovať iba na japonský automobilový priemysel, v strednej triede by sa jej ťažko hľadal vizuálny konkurent. Možno jej trochu šliape na krk Volkswagen Arteon, ale keďže modelov tejto automobilky je na našich cestách príliš veľa a zdieľajú veľa spoločných dizajnových prvkov, tak v konečnom dôsledku nie je až taký neokukaný.
Za normálnych okolností biela farba rozhodne nie je mojou obľúbenou voľbou. Zdá sa mi málo výrazná, ale evidujem aj nejaké výnimky. No za týchto nenormálnych okolností, za ktoré považujem snehovú kalamitu na Žitnom ostrove, sa mi biele prevedenie, trefne nazvané Snowflake Pearl, zdalo byť tým najvhodnejším z celej farebnej palety. Jednoducho, obraz bielej Mazdy v bielej krajine na mňa pôsobil harmonicky a správne vyvážený.
Takumi Plus. To nie je meno japonského superhrdinu pripraveného utopiť v krvi nejakého záporňáka. To je výbavový superhrdina vo svete vozidiel Mazda. To je hnedá koža na vyhrievaných (aj vzadu) a odvetrávaných sedadlách. To sú drevené lišty vo dverách. To je obloženie interiéru materiálom Ultrasuade (milujem tieto marketingové superlatívy). To je strešné okno a strašne veľa ďalších prvkov. Proste to je mega-giga-top-ultra výbava. Bodka. A celé to pôsobí dostatočne dôstojným dojmom. Pri priamom pohľade a fyzickom skúmaní materiálov a samotného prevedenia ma nič nevystrašilo a neznechutilo. Cítil som sa tak, ako som sa mal cítiť v slušnej limuzíne strednej triedy.
Z tých praktických prvkov ma potešil kruhový ovládač HMI centrálneho systému Mazda Connect na stredovej konzole. Už žiadna zacapkaná obrazovka, 8-palcový displej neumožňuje dotykové ovládanie počas jazdy, ktoré som tým pádom nikdy nepoužil. Samotný systém je rýchly, prehľadný a intuitívny, grafika aplikácií je zobrazovaná ostro a vo vysokom rozlíšení (hm, túto vetu som asi skopíroval z tlačovej správy). Ale ak sa bavíme o externých kamerách, tak to je trochu iný príbeh. Taký ten smutnejší. Je pekné, že mám k dispozícií 360 stupňový prehľad okolo auta, ale je nepekné, že mám problém rozoznať, čo sa na ňom nachádza. Hardvér kamier rozhodne nekorešponduje s aktuálnymi trendmi v danej oblasti.
Najsilnejší motor v našich končinách, dnes už raritne bez turba, Skyactive-G o objeme motora 2.5 litra, je spriahnutý výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Pohon všetkých kolies je zase pre zmenu vyhradený iba pre naftové kombíky (vašu nadávku som počul až sem). Za veľkou mlákou si zákazníci môžu kúpiť ten istý motor, ale s turbodúchadlom, takže sa môžu opájať maximálnym výkonom 184 kW. Našinec sa musí uspokojiť s výkonom 143 kW (194 koní).
A myslím si, že sa uspokojí, aj keď sme na túto tému mali v redakcii nepeknú hádku. Kolegovia – fanúšikovia preplňovaných vozidiel, si požičali Mazdičku na cestu na autosalón vo Viedni s tým, že budú konečne aj trochu užitoční a cestou ju pofotia. Cestou naspäť mi poslali video, ktoré malo zjavný účel ma vyprovokovať a v ktorom sa dušujú, ako to vozidlo neťahá a podobné blá-blá. Nakoniec to celé skončilo filozofickou debatou o rozdielových vlastnostiach medzi preplňovanými a nepreplňovanými motormi.
Akceptujem, že preplňovanie by pôsobilo akčnejšie. Ale je na mieste otázka, či mi to v tejto aplikácií chýba – obratom odpoviem, nechýba. Papierové zrýchlenie 0-100 za 8,1 s a maximálka 223 km/h odrážalo aj pocity v reálnom svete. Šestka pôsobila dostatočne dynamicky v momentoch, keď som to potreboval. Doma mám zhodou okolností preplňovanú jednotku 2.3 od Mazdy s maximálnym výkonom 191 kW. Isteže, najradšej by som ju aplikoval všade, je fantastická, ale na moju spotrebu sa radšej ani nepýtajte.
S Mazdou som absolvoval jeden krásny, približne 600-kilometrový výlet, na ktorom som brázdil diaľnice, okresné cesty a aj mestá. Ukončil som ho s priemernou spotrebou 7,9 l/100 km. Cestovali sme traja a 522 litrový objem batožinového priestoru sme využili naplno (detské drevené sane, detská trojkolka a iné potrebné i menej potrebné veci). Vzhľadom na okolnosti to hodnotím ako v poriadku. Pre úplnosť dodávam, že moji kolegovia (áno, tí spomínaní turbo milovníci) dosiahli smerom do Viedne spotrebu 9 litrov. Keďže ich poznám, dám ruku do ohňa, že sa veľmi precízne venovali testovaniu dynamických parametrov vozidla, takže aj ich spotrebu hodnotím ako nízku vzhľadom na to, akú vedia vykúzliť na iných vozidlách.
Sporivých členov motoristickej obce môžem upokojiť, že pokiaľ som sa sústredil vyslovene na spotrebu (avšak nie v slimačom tempe), tak cesta z Bratislavy na vidiek (30 km) sa dala absolvovať za 5,8 l/100 km. Motor Skyactiv-G si k dobrej spotrebe pomáha aj vypínaním dvoch valcov pri nízkej záťaži (do 80 km/h) a technológiou i-ELOOP, čo je nejaký druh rekuperačnej mágie. Uložená elektrická energia sa spätne použije na napájanie niektorých zariadení.
Niečo vám prezradím, ale psst! Motoristickí novinári nemajú šancu spoznať plnohodnotne auto za jeden testovací cyklus (týždeň). Niečo zistia, v niečom tápajú, niečo si tipnú a niečo odpíšu od iných “na kpt. Danka”. Vám, samozrejme, tvrdia niečo iné a robia ramená. Ale sú aj veci, ktoré sú nám jasné hneď od začiatku. Napríklad na základe skúseností vieme ohodnotiť celkový jazdný dojem.
V tejto oblasti vám Mazda odkazuje, že má podvozok naladený športovejšie, je tuhší. Nie nepríjemne, len treba s tým rátať. V zákrutách je čitateľná, ale čo je dôležitejšie, nebráni sa im, ba naopak, vyzýva vás, aby ste si manuálne podradil a tento úkon si náležite vychutnali. Keďže sa pri motore bavíme a “atmosfére”, reakcia na plyn je o triedu lepšia ako v prípade turbomotorov, čo zážitok ešte umocňuje.
Tam, kde iní (japonskí) predstavitelia strednej triedy zlyhali, Mazda si so svojím modelom 6 drží vysoký štandard, čo v praxi znamená, že som si istý, že ona na trhu prežije. Má na to všetky predpoklady. Kvalitný interiér a nápaditý exteriér sú zdravé základy, na ktorých sa dá stavať. Pokiaľ si k nim vyberiete správny motor, u mňa to môže byť kľudne aj tento Skyactive-G, moji kolegovia však čakajú na turbo, tak je veľká šanca, že budete s týmto modelom výsostne spokojní. Amen.