Mazda RX-8 – Pokus o rodinné vozidlo

Ako je známe, Mazda RX- 8, a toto imponovalo aj Jeremy Clarksonovi v dobovej reportáži, spája tvary športového kupé s praktickosťou sedanu. No. Povedzme. Predné dvere sú dlhé, s jasnými kľučkami, zadné sú kratučké bez kľučiek, aby nenarúšali profil. Tie nie je ani možné otvoriť zvonka a už vôbec nie bez otvorenia predných. Takže je asi všetkým jasné, že toto auto rodinné nikdy nebude. Uff, našťastie, historické pokusy o kompromisy málokedy skončili dobre.

Ono to na papieri nevyzerá zle, ručne montovaný, unikátny a ultranáročný motor, hliníkové zadné dvere (!) i kapota, kardan z uhlíkových vlákien, toto sú prvky ako z knihy o zaujímavých a výnimočných športových autách. A k tomu ešte pridaná praktická prímes v podobe zadných sedadiel. RX-ka je neskutočne kontroverzná takmer v každom atribúte. Podvozok by zniesol väčšiu dynamiku, akú poskytuje wankel (231 koní, 211 Nm). Alebo tam nebodaj posadíte ešte celú rodinu, to na športovanie môžete rovno zabudnúť. Čo je vlastne možno aj zámer, predsalen, s osadenstvom by sa malo ísť pekne civilizovane. Aha, tak preto tam dali ten wankel…

Ale slovo dalo slovo, sme testovací magazín, takže plne naložená Rexka sa vybrala cez Trnavu na Kopanice. Prvý problém nastal už pri pakovaní najmladšieho člena, ktorý musí sedieť v detskej sedačke otočenej proti smeru jazdy. Tento druh sedačky je objemnejší, takže bolo treba posunúť prednú sedačku a manželka, ktorá meria 170 centimetrov tam bola napasovaná na milimeter presne, ona síce vraví, že pohodlne, moje oči ale videli niečo iné.

Druhá autosedačka, už klasická pre dieťa do 35 kg, nerobila žiadne problémy a vodič mal miesta dostatok. Keďže išlo o jednodňový výlet, kufor s objemom 290 l zabrať nedostal. Prirodzene, jeho nakladací otvor je patrične malý, takže IKEA obchod s oblúkom obchádzame. Zaujímavosťou je, že aj napriek pokročilej výbave (automatická klíma, NAVI, kožené sedačky s ohrevom, šíber) Mazda nedisponuje palubným počítačom, tak našťastie nemám ani šajnu, akú má spotrebu.

Za Vrbovým už prišla na mňa odvaha trochu prevetrať otáčkomer a len tak z pasie ozvučiť kabínu akustickou výstrahou, ktorá oznamuje, že sa blížime k 9000 otáčkam. Inak zapípanie je pre vodiča príjemnejšou formou ako populárnejšie svetlo tzv. shiflight, toto Mazda zapracovala múdro, odpadá nutnosť sledovať palubovku. Píp, aha, tak zmena rýchlosti a ide sa ďalej. Po jednom takom pípnutí prišiel dôležitý a podnetný komentár od mojej manželky, že sú autá, ako napríklad naša rodinná Mazda 5, kde zvuk motora s pribúdajúcimi otáčkami začína byť pre laika nepríjemný a chce sa ho zbaviť, takže sa snaží udržiavať tie otáčky nižšie. Rexka má naopak ten zvuk veľmi športovo podmanivý, preto si ho aj posádka chce užívať viac a viac.

Pred Krajným sa nachádza na vozovke nepríjemný prepad asfaltu, ktorý má za následok dosť dramatický skok, pokiaľ je rýchlosť nájazdu tak trochu väčšia. Na Rexke som si ho ustrážil, ale všeobecne aj následný úsek Krajné-Jablonka-Myjava mi prezradili, že podvozok je dosť tvrdý a hlučný, očakával som podajnejší, ale je možné, že zub času sa na ňom vyzúril, takže ho podrobím kontrole.

Malé faux pas nastalo v samotnej Myjave, totiž ženu som nalákal na vidinu super vegetariánskeho pokrmu v KROSS HOUSE, už si nepamätám, ktoré presne si vybrala, žiaľ, už nebolo k dispozícii. Čo už, v skutočnosti som sa chcel iba povoziť, len jej to neprezraďte. Tento scenár podporil aj fakt, že neďaleko centra sa rozložili kolotoče, takže sme sa oddelili, rodinku zaujali miestne atrakcie. A mňa už čakal úsek Myjava-Bukovec-Prietrž. Tento úsek mám rád, je tak príjemne opustený a dostatočne technický, dokonca je hádam lepšie ho začať z Brezovej, ale dnes nebudem vyberavý. Trochu som sa pomotal po okolí a vrátil som sa po našich. Spoločne sme si vychutnali taktiež dobrý úsek Myjava-Brezová-Hradište, kde ich žalúdky dostali trochu zabrať.

Nasledovalo obligátne tankovanie s malou fľaštičkou oleja “vo vrecku”, na tie zvedavé pohľady okolia si asi nikdy nezvyknem. Odráža sa v nich, “Čo to ten nešťastník leje do nádrže?” Ale to najdôležitejšie zistenie je, že RX-8 ako rodinné daily auto zlyháva, ale to je len dobre. Má to byť zaujímavá víkendovka a v tejto pozícii sa cíti dobre auto i vodič a údržbár v jednej osobe. Takže všetko je v poriadku.

Mohlo by sa vám páčiť