TEST Honda X-ADV – Mal som sen

Mal som sen. Že jedného dňa niekto spraví motorku, čo by bola aj skúter, tak trochu aj enduro, aj na okresky, aj do mesta, aj na poľné cesty. Mal som sen, že motorka bude mať dva valce a poriadny objem. A zdá sa, že snívať sa dá aj v skutočnom svete.

Predstavujem vám „City Adventure“ bike, Hondu X-ADV.

Stretnutie so snom

Aké je to stretnúť sa so snom? Prichádzam k stroju, prekvapujú ma rozmery. Toto nie je žiadne mini šumítko pre metrosexuála. Masívne a ostré tvary pripomínajú transformera a po zapnutí prístrojovky na mňa svietia dve šikmé robotické LED svetlá. Špicatý zadok je ako žihadlo, zlaté tlmiče sľubujú zábavu a výrazný výfuk dobrý zvuk.

Je to motorka či skúter? Isto, absencia nádrže, tej krásnej oblinky, ktorú niektorí nežne držíme na križovatkách či sa lepíme na ňu pri rýchlej jazde vraví, že Honda X-ADV je skúter. Motor a zvuk, totožné s modelom NC750 zase tvrdia, že ide o motorku.

Snívať je dovolené a ja budem odvážny, keď poviem, že tento vlk v rúšku ovce nie je ani skúter, ani motorka. Honda sa pustila do vytvorenia samostatnej triedy a slovo City Adventure je plne vystihujúce.

Sadám, štartujem s kľúčikom vo vačku (bezkľúčové štartovanie je skvelá vec!), zvyknutý z mojej motorky chvíľku čakám, kým sa motor zohreje. Chýba mi ukazovateľ teploty, ale dávam jej cca 5 minút, kým si ju poriadne poobzerám, ohmatkám.

Pod sedadlom je priestor akurát na prilbu a lekárničku, osvetlený a s 12V zásuvkou. Fascinujú ma široké, endurovými krytkami chránené riadítka, sadám a cítim sa ako na obrovskom cestnom endure. Jemne zatočím plynom a ozve sa hrdelný bublotavý zvuk, ktorý zo štvorvalca nikdy nedostanete. „Toto nie je skúter!“ kričím v duchu a pridám viac. Honda pradie ako šelma, vysmiaty zaklápam plexi a vyrážam do ulíc.

Ulice

V uliciach bývam opatrný a svižný. Bavia ma reakcie šoférov, ktorí si asi na križovatke hundrú pod nos spôsobom: „aha drbnutý skúter“. Blikne zelená a ja odfrčím s hrmotom a gráciou ako poriadne výkonná mašina. Nemusím sa sústrediť na preraďovanie, 6 stupňový automat zvláda všetko k spokojnosti. Teda až po prepnutí do S módu. Ten Dčkový mi preradil v zákrute na križovatke vyšší stupeň a podšmyklo mi riť. Áno, kombinácia šetrivo-pohodlného automatu s menšími kolesami a s pruhom prechodu nie je dobrá kamoška. Po zážitku dávam Sko, motorka ťahá do vyšších otáčok, ja sa prepletám mestom a Sko vypínam až na diaľnici.

Diaľnica

Motor Hondy s radosťou a šikovne ťahá až do 150 km/h, následne to ide pomalšie. No aj tak dovolené rýchlosti dosahuje rýchlo a hravo, až som prekvapene musel spomaľovať. Diaľnicu spolu komfortne absolvujeme. Predbieham dvoch nabalených Čechov na veľkých súrodencoch môjho „City Adventure hybridíku“, Africa Twinoch. Zdravíme sa ako sa patrí, predbieham a po chvíli odbáčam na okresku.

Okreska

Toto má asi X-ADV najradšej. Opustené cesty, kde si chce človek vyvetrať hlavu.  Opäť dávam mód S a otáčam plynom. Honda si podradí, zavrčí a ja si vyškerený užívam teplý asfalt na sklonku leta. Zákruty vyberá ako má, priklápam ju viac ako v meste. Pridávam, uberám, nejdem plynulo, priznávam. Vychutnávam si agilitu a zvuk tejto mojej novej kamošky. Zbadám odbočku na poľnú cestu, zbystrím, uvažujem len chvíľku. Veď je to adventure véhikel! Brzdím a odbáčam na hrkotavú lesnú cestu lužných lesov.

Lesná cesta

Honda so mnou hrá na rovinu. Nemá enduro obutie, ani stupačky. Pruženie a posed tiež nie sú vhodné na čistokrvný offroad. Bežnú lesnú cestu však krája s chuťou a nezľakne sa ani štrku, hromady hlbokého prachu či bahna. Pri možnosti jazdy po polobetónke alebo poľnej trávnato-prachovej ceste bez váhania volím poľnú. Straším skútristu, ktorý opatrne a pomaličky hľadá cestu pomedzi hrbole a diery. Prefrčím okolo a vraciam sa späť za dobrodružstvom mesta.

Mestský dobrodruh

Honda dobre vedela, prečo nazvala tento nový segment slovami City Adventure. X-ADV sa netvári ako skúter. Je veľká a ťažká na to, aby sa preplietala “na Taliana” cez mini štrbinky spätných zrkadiel v zápche. Jej lišty stupačiek a kolesá majú ďaleko od toho, aby sme mohli X-ADV nazvať terénnym endurom. Pohodlný široký posed a absencia masívnej nádrže nikdy nedovolí motorkárovi nazvať ju motorkou. Tak pre koho je teda Honda X-ADV?

Pre dobrodruha z mesta. Pre chlapa, ktorý možno žije v hausbóte za mestom, kam nevedie poriadna cesta, ale nechce stále chodiť do mesta na svojom SUVčku. Pre niekoho, kto nechce mať v garáži tri dvojstopové vozidlá, ale chcel by mať zo všetkého niečo. Pre muža, ktorý skúma okolie svojho mesta a nebojí sa odbočiť z asfaltu. Pre niekoho, kto sa nepotrebuje tváriť ako zablatený endurák, sačkový skútrista, či riflo-kožený okreskár na naháči. Pre niekoho, kto nechce pózu, ale chce jazdiť. Všade.

P.S.: koho zaujímali technické údaje, všetky nájdete tu.

Mohlo by sa vám páčiť