TEST Honda SH125i – Lignje na eSHáčku

Pri každoročnom sťahovaní sa slovenského národa k Jadranskému moru sa ľudia zväčša delia na dva tábory. Jeden uprednostňuje „lignje na žaru“, kým ten druhý volí tieto morské príšerky v smaženom stave. Ja osobne sa prikláňam k variantu „pržene lignje“, doplnenému o perfektnú tartar omáčku. Je to jednoducho každoročný „must-have“ a keď mi prišla ponuka absolvovať cestu do Chorvátska na 125-kách, bola táto špecialita jedným z hlavných ťahúňov.

Túto cestu som už raz absolvoval na svojej žiarivo červenej Vespe, takže som presne vedel, do čoho idem. Tentokrát ale zostala moja charizmatická talianska kráska doma a na cestu k Jadranu som sa vydal na Honde SH125i.

Začnime ale pekne po poriadku. Honda pre modelový rok 2017 vylepšila celkový vzhľad skútra, ktorý teraz pôsobí oproti predchodcovi viac prémiovo. Toto má na svedomí zmena povrchovej úpravy plastovej kapotáže na kombináciu čierno bieleho lakovania. Z funkčného hľadiska pribudli plnohodnotný LED svetlomet, krajšia grafika združeného prístroja s palubným počítačom, bezkľúčový štart a malá schránka s portom na nabíjanie telefónu.

Po úprave motora na normu EURO4 pridal výrobca aj nejaký ten výkon, ktorý však ani pri priamom porovnaní s predchodcom nespoznáte. Čo však spoznáte ihneď, je zmena pneumatík. „Neznačkový vietnamský odpad“, vhodný akurát tak na záhradnú dekoráciu vo forme (UrobSiSám) kvetináča, bol nahradený poctivými Michelinkami City Grip. Po presadnutí z predošlej verzie modelu máte zrazu pocit, že skúter reaguje na všetky Vaše povely ochotnejšie a ja osobne považujem tento upgrade za ten najdôležitejší.

Väčšina ľudí si pri slove skúter predstaví perfektné „presúvatko“ na teplejšie mesiace roka do našich miest, ktoré za posledných 27 rokov nejako zabudli riešiť dopravnú otázku. Na toto má Honda SH125i iba tie najlepšie predpoklady a je vám schopná pridať každý týždeň nejakú tú hodinku drahocenného času navyše. Ďalšie pozitívum je, že vaša peňaženka ostane o niečo plnšia, nakoľko si skúter cucká v priemere niečo cez 2 litre na stovku.

Znie to absolútne fantasticky, akurát nečakajte pri tom žiadne emócie. Motor je síce na kategóriu stodvadsaťpätiek silný a má príjemný lineárny ťah, ale jeho reakcie brzdí variátor, ktorý vytvára pocit turbodiery benzínových áut, vyrobených v polovici deväťdesiatych rokov minulého tisícročia. Prudké zmeny smeru v mestskej džungli vylučujú veľké a úzke kolesá a fakt, že tento skúter nie je vhodný na kľučkovanie medzi autami, podporujú aj spätné zrkadlá. Aj napriek zväčšeniu oproti predošlému modelu vám neumožňujú prehľad o premávke mimo vášho prirodzeného zorného poľa a veľmi často musíte siahnuť k starej dobrej metóde otočenia hlavy. Osobne si myslím, že tento stroj je skôr vhodný na „ľahké medzimesto“, kde sa ukáže len v tom najlepšom svetle a vie byť perfektným spoločníkom na každodenné dochádzanie do práce alebo za svojimi povinnosťami.

Okreskovať 600 kilometrovú cestu cez štyri krajiny na 125ke iba kvôli smaženým morským príšerám môže sprvu vyzerať ako pomerne hlúpy nápad postrádajúci všetku logiku. Ale na druhej strane spoznáte krajiny spôsobom, akým sa vám pri ceste autom alebo väčšou motorkou môže iba snívať. Moje eSháčko sa na túto cestu pripravilo veľmi dobre, a to pár doplnkami, ktoré mi spríjemnili cestu.

Išlo hlavne o väčší čelný štít z ponuky originálneho príslušenstva, vďaka ktorému som nebol počas cesty ofučaný ako český turista, ktorý práve zistil, že v balíčku all-inclusive nie je zahrnuté pivo. Taktiež prídavný kufor, ktorý s ľahkosťou pohltil moju cestovnú batožinu, potrebnú na prežitie v prímorských oblastiach.

Čo sa týka samotnej cesty k moru, Honda ju zvládla viac-menej na výbornú. Jediné pripomienky smerujú na nedostatok výkonu pri predbiehaní kamiónov na maďarských rovinkách a pohodliu cestovania. Zatiaľ čo chýbajúci výkon sa prehliadnuť dá, vzhľadom na legislatívne obmedzenie a primárne zameranie skútra, tak anti-komfort, ktorý poskytuje sedadlo, už nie. Konštruktéri zvolili sedadlo s presne definovanou polohou na sedenie, pripomínajúcou záchodový posed a jedinú modifikáciu, ktorú ste schopní robiť počas jazdy, je akurát tak striedanie svojich polovičiek. Následkom tohto, bolo potrebné čo najrýchlejšie vyhľadať zotavovaciu pláž, kde si môj zadok na základe Archimedovho zákona mohol v kľude odpočinúť.

Honda SH125i je super riešením na dnešnú spomalenú premávku a jej kúpou nebudete sklamaní. Dopraví vás vždy spoľahlivo a bez problémov na vami určené cieľové miesto. A je absolútne jedno, či máte namierené do vedľajšieho mesta za prácou alebo na výlet s rovnako trafenými priateľmi k moru za 17 ečiek. Ono vlastne záleží jedine na tom, koľko toho zvládnete vy ako šofér.

Mohlo by sa vám páčiť