Posledný októbrový okruhový deň je už iba spomienkou, nasledujúce zimné mesiace budú pre mňa veľmi pochmúrne. Vyjasní sa mi až v marci, ak Boh dá, a otvoria sa brány okolitých okruhov. Tento čas sa snažím primárne preklenúť údržbou mojej bojovej mašinky Mazdy MX-5. Popri tom sa pokúsim verejne zamyslieť, koľko ma toto okruhové besnenie vlastne stálo peňazí.
Základom jazdenia je auto. Ja som išiel “lowcost” cestou, v danej dobe bolo pre mňa prioritnejšie jazdiť, ako jazdiť dobré časy. Preto Miata (Mazda MX-5 NB 1.8)! Základný servis, ktorý by mal každý logicky uvažujúci kupujúci urobiť ako prvý, vynechám (rozvody a podobne). Sústredím sa iba na veci, ktoré priamo súvisia so šantením.
Alfou a omegou okruhov sú brzdy. Na predok preto putovali pred sezónou platničky Hawk HP+ (119,83 GBP) a kvapalina Motul RBF660 (11 EUR). Pancierové brzdové hadičky sú ešte len v to-do liste. Rovnako dôležité je chladenie, sériový Mazda chladič má tenké jadro (myslím si, že 14 mm), počul som aj kuvičie hlasy, že možno aj stačí, ale rozhodol som sa nič neponechať náhode. Hliníkový od TURBO WORKS z poľskej krajiny poslúži dokonale (145,70 EUR), mega bonusom je samotný nápis TURBO, nachádzajúci sa na vrchnej strane. Každý, kto má Miatu, túži mať niekde vyznačené “TURBO”, aby sa mu kamoši prestali smiať!
Teraz som ostal trochu v rozpakoch, neviem, či spomínanou alfou a omegou nie sú predsa len pneumatiky. Anyway, voľba padla, teda nepadla, dostal som ponuku, ktorá sa neodmieta, na semisliky Zestino Gredge 07RS v zmesi SOFT (TW140) od kamoša Soichiho, ktorý jazdí MX-5 Cup. Na skúšku mi posunul za 50 EUR sadu síce jazdených, ale podľa dezénu ešte stále funkčných kusov. Ich reálna cena v novom stave je 75 EUR za pneumatiku. Jedno ponaučenie do budúcej sezóny som ale pochytil. Soft zmes asi nie je vhodná na naše podmienky, prehrial som ich v každom období (na konci 30 min. stintov sa už neprimerane šmýkali, jazdím 2 ostré a jedno chladiace kolo), platí to aj na chladnejší október. Je tu však možnosť, že to bolo aj tým, že už čo-to mali za sebou.
K pneumatikám sa viaže aj nová sada diskov, na bežné výlety som používal iné, ale toto nezahrniem do nákladov. Športovú sedačku, tzv. škrupinu, som mal zase na povale, bez pojazdov váži do 7 kg, ale hlavne oproti sérií sedím parádne nízko a bočné vedenie je o tri galaxie inde. Táto záležitosť do nákladov teda tiež nebude zahrnutá. Čo sa však týka bezpečnosti, bez ROLLBAR-u (270 EUR) by som asi nemal odvahu robiť psie kúsky, ochrana posádky pri prevrátení je v základe takmer nulová.
Zatiaľ to na nejakú strašnú pálku nevyzerá, však? To je len dobre. Samotná cena jazdenia je kapitola sama o sebe a závisí od eventu. Pri návšteve Severnej slučky sa pod 1000 EUR ťažko dostanete, tento rok však zahraničné možnosti boli oklieštené pandemickou situáciou, čo však neznamenalo, že sa nedalo jazdiť, ale termínovo som sa nevedel trafiť práve do okna, keď bola situácia pokojnejšia. Preto som sa nedostal ani na skvelý Pannonia Ring, kde jazdy stoja cca 100-200EUR, plus cesta, niekedy aj ubytovanie, plus nádrž, obvykle vychádza takýto výlet nad 400 EUR.
Tento rok som sa dostal na Slovakia Ring pri štyroch príležitostiach. Ak si dobre pamätám, boli to vždy 3×30 min. jazdy, každá po 30 EUR. Palivo som musel natankovať doplna (cca 60 EUR), aj tak to vystačilo len tak tak. Takže jeden event ma stál približne 150 EUR. V rámci roka to bolo súhrnne 600 EUR. Ak by som sa dostal aj inde, táto čiastka by výrazne narástla. Možno sa natíska otázka, či táto finančná šaškáreň má zmysel kvôli štyrom jazdám na okruhu, ale ani sa o tom nemusíme baviť. Pre mňa to význam má.
Výsledný súčet je len orientačný, každá sezóna je iná, zažil som aj takú, že som musel kupovať 3 sady gúm a 2x brzdové platničky a nejaké výmeny oleja k tomu. Ale taký extrém už na staré kolená jazdiť nebudem. Aktuálna sezóna ma stála 600+ EUR aby som auto pripravil po fyzickej stránke, prejazdil som už spomínaných ďalších 600. Nehodnotím 1200+ EUR na takúto zábavu ako veľké číslo, popravde, je to veľmi, veľmi skromná hodnota. Po sezóne ma čaká spotrebný servis a STK/EK, niektoré staré čapy sa ozvali, rovnako aj olejové tesnenia už nie sú v pôvodnej kondícii, ale tak staré auto, s tým sa ráta.
Rovnako ma neminie ani investícia do novej sady pneumatík, brzdové platničky ešte pár mesiacov v novej sezóne vydržia. Ešte stále to našťastie nevyzerá na osobný bankrot, v tomto je Mazda MX-5 dokonalá. A čo sa týka vtiahnutia šoféra do jazdného deja je to v duchu hesla, veľa muziky za málo peňazí. Dúfam len, že ďalšia sezóna už bude otvorenejšia a táto korona ukrutnosť bude už na ústupe. Prsty ma svrbia…