Jazdili sme nové Clio – je podobné a zároveň úplne iné

Hoci sa nové Clio ukázalo svetu už v marci v Ženeve, na slovenských cestách sme si ho mohli zajazdiť až tento týždeň, vďaka oficiálnemu predstaveniu slovenského zastúpenia značky Renault.

Ako majiteľ predchádzajúcej generácie (hoci vo vrcholovej verzii Trophy RS) som bol preto náramne zvedavý, kam Clio pokročilo príchodom piatej generácie, keďže tej štvrtej som i ja sám vyčítal mnoho nedostatkov, ktoré sa nachádzali prevažne v interiéri.

S kolegom Marekom Šimunekom z redakcie Techbox.sk sme si v zamračený deň vybrali žiarivú oranžovú edíciu s manuálnou prevodovkou, bohatou výbavou a motorom 1.0 TCe, čiže turbobenzínovým litrovým trojvalcom s výkonom 100 koní. Nový motor bude zrejme najčastejšie volenou verziou v prípade zákazníkov preferujúcich jazdu v meste, takže som bol dupľom zvedavý na to, čo Renault predvedie.

Skúšobná jazda pozostávala z niekoľkých desiatok kilometrov presunu po južnom Slovensku, prevažne v okolí Šamorína, kde sa striedajú mestá, obce a dlhé rovinky naprieč poliami, ktoré ich spájajú. Dizajn nijak zvlášť nemusím predstavovať, každý z fotografií vidí, že obľúbený dizajn ostal viac-menej zachovaný, Renault trochu pozmenil črty karosérie, no najväčšou zmenou prešli predné a zadné svetlomety. Predné sú už od základnej verzie Full LED, zadné môžu byť taktiež Full LED za príplatok. Charakteristický C-čkový tvar si Clio požičalo z väčšieho Meganu, vo verzii R.S. Line (nahrádza niekdajšiu GT Line) dokonca veľmi pripomína nebohý Megane GT.

Renault v prípade Clia prepracoval aj platformu, na ktorej je auto postavené. Tá je o 50 kg ľahšia a dovoľuje použitie plug-in hybridného pohonu, ktorý príde na trh budúci rok. Slováci sa zatiaľ musia uspokojiť so štyrmi motorizáciami, a síce SCe 65 (65 k, od 9 850 eur), TCe 100 (100 k, od 12 350 eur), TCe 130 EDC GPF (130 k + automatická prevodovka, od 16 750 eur) a dieselový dCi 115 (115 k, od 15 400 eur). S touto modernizáciou prišlo aj na značné zlepšenie technologickej výbavy. Na palube tak môžete mať adaptívny tempomat s možnosťou Stop & Go, asistent sledovania pruhov, 360-stupňovú kameru, parkovací asistent a mnoho ďalších šikovných vecí.

Najviac však pokročil interiér, ktorý obsahuje oveľa viac mäkčených plastov a logickejšie usporiadanie. Najvýraznejším prvkom je veľký stredový displej, ktorý vyvoláva rozporuplne reakcie, no naživo vyzerá výborne. Potešilo ma jeho jemné rozlíšenie, ako aj šikovný systém. Renault totiž upustil od svojho R-Link systému a vyvinul pre novú generáciu Clia úplne nový systém (EASY Link) pripomínajúci operačný systém smartfónov. Vďaka tomu je všetko akési intuitívnejšie a graficky krajšie spracované. Systém je tiež podstatne rýchlejší než v predchádzajúcom Cliu, kde bol, povedzme si pravdu, nechutne pomalý.

Clio tiež dostalo tzv. Smart Cockpit, čiže kompletne alebo čiastočne digitálne budíky (7″ a 10″), pričom práve väčší variant dokáže tiež zobrazovať navigáciu. Ako ex-majiteľa Clia štvrtej generácie ma potešil nový volant s množstvom ovládacích tlačidiel, kde sa kompletne premiestnilo i ovládanie tempomatu. Bravó! Rovnako tak v novej generácii Renault upustil od absolútne hlúpeho umiestnenia ovládača vyhrievania sedadiel, ktorý po novom sídli v rade tlačidiel pod displejom. Celá palubná doska je tak prepracovaná, viac orientovaná na vodiča, ponúka ambientné osvetlenie a o 1 000 % logickejšie umiestnenie ovládacích prvkov. V interiéri tiež prepracovali sedalá, ktoré sú lepšie tvarované, majú užšiu hlavovú opierku a dlhší sedák. Jazda v novom Cliu je tak oveľa komfortnejšia, než v tom predchádzajúcom. Predpokladám tiež, že aj vďaka výmene sedadiel prišlo k úspore hmotnosti.

Jazdne je Clio posunuté opäť vpred. Ako milovníkovi šoférovania mi chýbala odozva, celé šoférovanie je akési preposilované, naladené tak, aby sa človek nenarobil a nepocítil nerovnosti na ceste. Každopádne, pri mestskom vozidle to tak má byť, jazda má byť komfortná a z auta máte vystúpiť oddýchnutý a nie vytrasený. A to Clio po desiatkach kilometrov na našich cestách splnilo. Uvidíme, ako sa bude správať pri týždňovom teste a na čo všetko počas neho prídem(e). Podrobnejší opis si teda necháme na riadny test. Litrový motor ponúka výkonu tak akurát, aby ste vedeli komfortne predbehnúť, no na pretekanie sa zabudnite. Spotreba sa hýbala pri svižnejšom tempe v rozmedzí od 6.5 po 7.8 l na sto kilometrov. Pri výklusovom tempe spotreba pekne padala až pod 6 litrov na sto kilometrov.

No a čo RS-ko? Bude – nebude? To sme sa na prezentácii nedozvedeli. Zástupca importéra uviedol, že momentálne nemajú žiadne informácie, o ktoré sa môžu podeliť. To len naznačuje, že fámy okolo zrušení ostrej verzie Clia zrejme budú pravdou… Smutné.

Mohlo by sa vám páčiť