Pamätáte si na slávny Spielbergov film z roku 1977 o mierumilovných mimozemšťanoch? Nuž, niečo podobné sme mali možnosť zažiť na vlastnej koži začiatkom týždňa. Celému stretnutiu tretieho druhu predchádzali, podobne ako vo filme, rôzne pozorovania netradičných zjavov. Kedykoľvek som počas januára zakrúžil okolo centrály Huyndai Slovensko, mal som možnosť pozorovať zatiaľ (ne)identifikovateľné objekty, ktoré sa nápadne podobali na Fastback verziu nášho obľúbeného N-ka. Šedý, modrý, biely… Stáli tam, splývajúc s okolitým prostredím, ale môjmu pozornému oku neušli.
Zrazu padla odvážna myšlienka nakontaktovať ich. Blízke stretnutie tretieho druhu sme si naplánovali na pondelok 4. februára na niekdajšej bratislavskej hlavnej pristávacej ploche pri Vajnoroch. Dvanásť pätnásť stredoeurópskeho času (11:15 ZULU) sme dorazili na bývalé letisko a zistili sme, že nás čaká rovno celá flotila, interne zvaná tiež rodiNka – i30 N Performance, i30 Fastback N Performance a i30 N Line (…ktorému venujeme osobitný test neskôr).
Hatchback, N Line, a ani Fastback N Performance nemajú našťastie žiadny intergalaktický dizajn. Tento prívlastok (a prezývka UFO) právom patrí inému hothatchu, a síce Honde Civic Type-R (nemusím asi vysvetľovať prečo). Napriek tomu šmolkovo-modrý Fastback, ktorý právom vzbudzuje vášne, bezpochyby je výnimočný zjav. Počas krátkej zoznamovačky na bratislavských cestách dokázal strhnúť pozornosť svojimi ladnými krivkami a chuligánskym prejavom výfuku. Je to taký mimozemšťan maskovaný v ľudskej podobe, podobne ako tomu bolo v Men in Black. My ale vieme, že toto nie je obyčajné auto a už na prvý pohľad sme ho prekukli. Nie je to len tou netradičnou farbou, ale aj agresívnymi nárazníkmi, difúzormi, trojuhoľníkovou hmlovkou na zadku, červenými strmeňmi či veľkými kolesami. Keď k tomu pridáte ešte praskanie výfuku a chrchlavý prejav pri decentnom rozbiehaní, Fastback N Performance sa vlastne veľmi rýchlo prezradí.
Oproti svojmu staršiemu a na oko menšiemu súrodencovi sa toho veľa nezmenilo. Mnohých zaujímal práve posed vzadu, či je dostatočne komfortný a či skosená strecha pripomínajúca tvary coupé nebráni vysokým ľuďom v sedení na zadnej lavici. Z môjho krátkeho pozorovania a fyzického zoznamovania môžem jasne potvrdiť, že klasický humanoid o výške 190 cm sa na sedadlo pohodlne usadí a nemusí sa nijak zvlášť akrobaticky skladať.
Kufor sa nielen papierovo, ale aj opticky zväčšil o 55 litrov (450 vs. 395 l). Čo je však dôležitejšie ako nejaké čísla, zadná vzpera ostala, takže hurá s Fastbackom N aj na okruhy! Z ďalších empirických pozorovaní vieme, že logicky narástla aj hmotnosť, no našťastie iba o nie až tak výrazných 12,6 kg (vďaka za info Martin!).
Čo potešilo naše primitívne pozemské zmysly je fakt, že Fastback N Performance má oproti i30 N Performance (s GPF filtrom) podstatne krajší, hlbší a viac uchu lahodiaci zvuk, ktorý vydáva, keď chce súperiť s ostatnými samcami o samičku pred párením. Nevieme zatiaľ akým fyzikálnym javom je to spôsobené, či Hyundai prepracoval výfukový systém, alebo je pri Fastbacku inak usporiadaný, no fakt je ten, že sme sa jednohlasne zhodli na tom, že je skrátka lepší. Nuž, nový Megane R.S. Trophy (ktorý som tiež mal možnosť počuť s otvorenými klapkami vo verzii s manuálom, ale zatiaľ som sa upísal satanovi, že o tom nesmiem hovoriť) bude mať silného súpera.
Jazdne je na tom Fastback N Performance na špici vo svojej triede. Silný a zvučný dvojliter, presný manuál s krátkymi dráhami, široké nastavenia celého riadenia a samosvor sa starajú o nadpozemský zážitok (slovami klasika – „ide to neskutočne„). Priamu konkurenciu mu azda robí iba Civic Type-R, ktorý je stále pomyselným redakčným kráľom hothatchov. Nie je ale všetko len o sekundách. Roztočte analógovú ručičku otáčkomeru smerom k červenému pásmu, zľahka pustite plyn a užívajte si tie petardy vychádzajúce zozadu. Opakujte tento postup zopárkrát, kým nenadviažete transcendentálne spojenie so Satanom, ktorý holými rukami zbastlil toto potrubie a opýtajte sa ho, ako je možné, že toto Európska únia ešte nezakázala? Opäť slovami klasika: „Veď tie rany pripomínajú príchod nemeckých vojsk za druhej svetovej vojny. Prestaň tu plašiť dôchodcov.“
Viac zážitkov z jazdy i samotného auta si ponecháme na blížiaci sa test, ktorý máme naplánovaný na začiatok marca. Snáď nám počasie bude priať, mohlo by to vyústiť v malý poznávací roadtrip, aby sme mohli i30 Fastback N Performance popísať dopodrobna. Zatiaľ však za prvý kontakt, resp. blízke stretnutie tretieho druhu ďakujeme Hyundai Slovensko.