Honda CR-V 1.5 VTEC TURBO 2WD – Tu máš, Jozef Mak…

Musím uznať, že Honde odvaha nechýba. Sú trhy, kde si ju môže dovoliť viac, sú trhy, kde menej. Tak ten náš, slovenský/európsky, je trochu špecifický. Vlastniť naftový pseudo-offroad (ľudovo nazývaný SUV) je vrchol sna nášho obyvateľstva v oblasti bežného presúvania sa. A tak si predstavte, že taký ten bežný Jozef Mak dostane od Hondy ponuku na benzínový motor (nafta sa do CR-V vôbec nedáva) a aby bol jeho infarkt dokonalý, tak v tomto konkrétnom testovacom prípade je to dokonca iba s predným náhonom (víú-víu-víú, v pozadí počuť vozidlo lekárskej záchrannej služby).

Ale rozmeňme si to na drobné, na čo vlastne Jozef Mak potrebuje SUV. Najsilnejším dôvodom je, samozrejme, módny trend auta, ktoré pôsobí mohutne a bezpečne, teda tak, ako by si želal, aby pôsobil jeho sociálny status. V prípade CR-V je tento parameter naplnený veľmi rýchlo. Kým predošlá generácia bola, no, menej pekná, tak aktuálna verzia je niekde inde. Užšie LED svetlá evokujú žmúriaceho obra, ktorý si premeriava potravu na ceste. Ale oveľa dôležitejšie je, že nie sú zbytočné veľké a komplikované, ale sú vkusne zapracované do línie prednej masky. Konečne dostalo CéeRVé dôstojný “kukuč”.

Stáva sa už pravidlom, že pri dnešných bežných vozidlách dizajnérom dochádza v zadnej časti para. Honďáci však boli pod poriadnou parou a tá im, našťastie, nestihla dôjsť. Je tam niečo z Volvo štýlu zapúšťania svetiel do stĺpikov, niečo z bežnej moderny potiahnuť svetlá pod zadným oknom. Výsledok je prinajmenšom zaujímavý, preložené do normálnej reči, nie je nudný. Preventívne je to celé podporené dvomi koncovkami výfuku, ktoré sú ostentatívne vystavené zrakom okolia.

Pri naloďovaní sa do interiéru je nutné prekonať naviac 35 mm svetlej výšky oproti predchádzajúcej generácii. Osobne by som si to ani neuvedomil, ale môj štvorročný syn sa sťažoval, že príliš dlho padá dole pri zoskakovaní zo zadných sedadiel. A keď sme už tu vzadu, tak nová CR-V si polepšila aj v tomto priestore, rázvor náprav je väčší o pekných 40 mm. Na zadnej lavici je miesta na rozdávanie. Musím uznať, že ja, ako samozvaný hejter SUV, som bol príjemne prekvapený veľkosťou priestoru a nemôžem povedať, že mi fungovanie v tomto priestore prekážalo. Predpokladám, že Jozef Mak čakal presne na toto vyhlásenie.

Prevedenie palubnej dosky je v duchu elegantného pohľadového štandardu. Nie je prehnane členitá, ale radšej urobiť niečo jednoducho a dobre, ako to preplácať a stratiť sa “v preklade”. Drevený dekor, ktorý sa tu použil, je trochu za trest, drevo je drevo, simulovať sa ho nevypláca, lebo málokto to urobí naozaj vierohodne. Dávam tajný tip pre spotrebiteľov; leštený hliník a podobné materiály sú vďačnejšie.

Ani s digitálnym svetom namiesto klasických budíkov nie som úplne zžitý, ale to dávam na vrub jednoduchšej grafike, ktorá rýchlo morálne zostarne. Týmto však hejtovacie okienko ukončujem a idem sa povenovať kufru, nech zlepším Jozefovi náladu.

A tú mu veru zlepším. Nakladacia hrana kufru je nízka, takže do 561 l objemu sa mu bude nakladať efektívne a z pohľadu jeho krehkého tela aj energeticky nenáročnejšie. Dôležité je, že zadné sedadlá sa dajú sklopiť do jednej línie s podlahou batožinového priestoru, čo využije nejeden “sťahovák”. Takto získaný objem má veľkosť 1756 l.

Ako som už spomenul na začiatku, s Jozefom Honda kvalitne vybabrala. Normálne surovo prestala dodávať do modelu CR-V dízlové agregáty. No fakt, prisahám, čestné pionierske. Kto to kedy videl, vo veľkom SUV nie je nafta? Škandál, prúser, tretia svetová. Klasickí milovníci návalu krútiaceho momentu a trasúceho sa hlučného motora to budú mať chvíľku ťažké, ale zvyknú si. Nebudú síce pri stojane na čerpacej stanici platiť približne 1,2 EUR za liter, ale situácia nie je vôbec apokalyptická.

K dispozícií sú tentoraz iba benzínové motory. Preplňované 1.5-ky vo variantoch 127 kW (manuálna prevodovka) a 142 kW (automatická e-CVT), alebo špecialitka 2.0 i-MMD Hybrid 135 kW. Chápem vaše a Jozefove predsudkové rozpaky, keby som netestoval základnú 1.5-ku s manuálom, asi by som bol na vašej strane. Viete však, ako sa volá najväčší výrobca spaľovacích motorov na svete (alebo prinajmenšom jeden z najväčších)? Vyhláskujem vám to “harabinovsky”: “Hon-da.” Tak. Takže ak niečo Honda vie robiť (nie, nie je to infotainment), tak sú to benzínové motory.

Pre Jozefa to znamená iba jediné. Vďaka preplňovaniu to bude relatívne dynamická jazda, vďaka Honde to bude pri rozumnom (jemne dynamickom) používaní kombinovaná spotreba okolo 7,5 l (katalóg klame s číslom 6,3). Ak sa dobre vyspím, o benzíne v SUV napíšem samostatný blog, takže tu to nebudem rozpitvávať. Absencia pohonu všetkých kolies prináša výhodu v nižšej prevádzkovej hmotnosti 1 572 kg oproti 1 644 kg. A netreba ani smútiť, že to nie je automat, ten má dokonca 1 736 kg (4×4, 2WD sa s automatom nerobí). Manuálna prevodovka je síce v mestskom režime otravná, ale v mojom mentálnom svete SUV do mesta nepatrí, takže ja som “v klídku”. Jozef to má v tomto prípade ťažšie, musí sa uspokojiť s tým, že samotné radenie je delikátne japonské.

Možno cítite, že moderné SUV až tak nemusím, ale na druhej strane, snažím sa ich pochopiť a v jednom atribúte som sa vyslovene našiel. Imponovala mi svetlá výška 198 mm (4WD verzia má 208 mm), ale z čisto agrárnych dôvodov. Rád jazdím po nekonečných lánoch Žitného ostrova, fotím si lesnú zver, alebo sa len tak so synom vozím, pri nejakej vodnej ploche – pozdravíme rybičky a ideme ďalej. Na klasickú poľňačku nepotrebujem 4×4, potrebujem iba vyšší podvozok. A ten tu je.

Potom je tu ešte ten podvozok v duchu sloganu: “Plávaš, plávam, plávame.” Ten ho vystihuje dokonale. Jazda je plavná, príjemne mäkučká, presne odráža to, čo očakávam od SUV. SUV nemá byť tvrdý športiak s pneumatikami s nízkym profilom, avšak zjavne existuje dopyt aj na takéto stvorenie. CR-V to má nastavené správne, takže z mojej strany sa dostavuje nečakaná spokojnosť.

Na prvý pohľad dostal Jozef Mak od Hondy poriadny pľuvanec do tváre. Ja si však myslím, že ak ho aj dostal, bol to malý, nenápadný, taký, ktorý sa rýchlo vyparí a Jozef nakoniec neutrpí žiadnu ujmu. Model CR-V je tento rok v našich končinách ešte asi trochu odvážny počin, ale o rok-dva sa už nad podobnými krokmi nikto nepozastaví. Globálna atmosféra v spoločnosti po veľkých naftových aférach nepraje tomuto palivu, na druhej strane, ako sa hovorí, zvyk je železná košeľa. Mne neostáva nič iné, len si vybrať popcorn z mikrovlnky, usadiť sa pohodlne na gauči a potichu monitorovať, ktorým smerom sa to vlastne bude uberať.

Mohlo by sa vám páčiť