Myjava vám už najskôr lezie krkom, teda liezla by, keby ste čítali môj miniseriál, takže je to v pohode. Vám síce zo spomínaných dôvodov nelezie, ale mne lezie, ale iba čo sa týka písania o nej. Jazdiť tam ešte budem, aj od poslednej časti som tam bol ešte dvakrát. Okrem Mazdy MX-5 som tam bol aj na Mazde 3 MPS poslednej generácie. Primárne ma zaujímalo, ako tam pochodí niečo, čo má 260 koní a 380 Nm oproti, ani vám nebudem hovoriť radšej parametre, Miate…
Kone sú fajn. Ako fakt. Ja chápem a dokonca si aj rád užívam moderné hot hatche, ktoré síce majú svoje veľké obmedzenia vzhľadom na hnanú nápravu, ale vedia sprostredkovať rýchlosť, kedysi uzamknutú iba pre ukrutne drahé superšporty. A rýchlosť má svoje čaro. Je to adrenalín, droga, rovinky sú zrazu kratšie, všetko sa deje rýchlejšie ako obvykle, vodič musí byť v strehu a je to na dosť vysokej úrovni uspokojujúci pocit.
Na druhej strane, MX-5 disponuje atmosféricky plnenou 1.8-čkou s variabilným časovaním na sacej vačke a motor dáva to najlepšie zo seba v pásme 5000 – 7000 RPM, je treba ho poriadne žmýkať. Nazvať ju pomalou, to by nebolo presné, ba dokonca hrubo zavádzajúce, ale 2.3 -ka s turbom je o pár levelov inde. Z doteraz načrtnutého by to aj mohlo vyzerať, že pokiaľ si niekto môže zvoliť náradie na šantenie, tak si zvolí hot hatch. V skutočnosti mnohí si aj zvolia, ale ja sa prikláňam na druhú stranu.
Mne ide hlavne o robotu, ktorú musím odvádzať za volantom. Potom o odmenu, ktorú za tú robotu dostanem. S hot hatchom bude rýchla (ale sa aj zabaví, zase na toto nezabúdajme) aj vaša manželka, ktorá tento šport neobľubuje. Je zvyknutá na predný náhon z bežného vozidla, cca pozná správanie v nejakých situáciách, tak až tak veľa atribútov (okrem sily) ju neprekvapí. Teraz nehovorím, že jazda na MX-5 je postgraduálne štúdium na univerzite šoférovania, na to sú iné mašiny, pokiaľ vypnete na nich stabilizáciu.
Ale aj v tom je čaro Miatky. Ona okrem ABS nemá nič. Síce ani krútiaci moment, ale už na vytočenej dvojke vám ľahký zadok pošle dopreč, na trojke, ak máte sústavu prehadzovacích zákrut, musíte dávať pozor, ako veľmi trhnete volantom, škandinávsky švih je sviňa… Na kopaničiarskych okreskách je práve trojka bežná rýchlosť, s občasnou dvojkou tvoria skvelý pár. V reálnych podmienkach to znamená, ak ide naozaj zbesilé tempo, tak kontre sa jednoducho nevyhnete. A teraz tá základná otázka, ktorú si musíte zodpovedať, znie, akí rýchli ste na volante? Stirling Moss (česť jeho pamiatke) hovoril: “There are two things no man will admit he cannot do well: drive and make love.” Takže opatrne priatelia.
Aby som to skrátil a zhrnul, jazdite a užívajte si (bezpečne!), či máte hot hatch, či GT kupé, či športiak, roadster, hocičo. Stráviť príjemné chvíle na okreske sa dá aj na babette. Potom sú len úrovne príjemnosti, ale aj tá základná je lepšia, ako sedieť doma, alebo relaxovať na diaľnici pri tempomate. Nateraz sa však presúvam z okresiek na okruh, dostala sa ku mne dobrá správa, že Slovakia Ring je otvorený. Tak možno príde nejaký report odtiaľ…