Bratislavský autosalón – koncepty a elektromobilita
- Od Michal
Bratislavský autosalón, ktorý práve prebieha v plnom prúde, včera začal novinárskym dňom, na ktorom sme, samozrejme, nesmeli chýbať ani my.
Na úvod si dovolím trošku kritizovať koncept „novinárskeho dňa“, kedy aj tento rok už okolo desiatej hodiny nebolo možné fotiť autá kvôli enormnému počtu ľudí, ktorí sa naň dostali. Organizátor by mohol podujatie rozdeliť a novinárom vyhradiť aspoň pol dňa na to, aby mohli všetky médiá autá v kľude nafotiť. Možno budúci rok…
Tento ročník prináša opäť niečo nové. Po zbehnutí oboch častí som mal pocit, že hlavným zameraním je elektromobilita. V druhom rade sa niektoré automobilky celkom pochlapili a priniesli ukázať zaujímavé koncepty.
Podľa tlačovej správy sa na autosalóne malo ukázať až 60 slovenských výstavných premiér. Medzi tie, ktoré ma zaujali najviac patrí bezpochyby nový Peugeot 208 spolu s jeho elektrickým súrodencom či Hyundai a jeho Tucson vo verzii N Line.
Jaguar spolu s Land Roverom na stánok priniesli nový elektromobil i-Pace či druhú generáciu modelu Evoque, mňa však opäť zaujal najvia práve F-Type, ktorý ako jediný svietil medzi davom noviniek s „rovnakou“ prednou maskou. Stánku Suzuki, napriek prítomnosti žltého Swiftu Sport, dominoval práve zelený dvojník Mercedesu Triedy G – malý teréňák Jimny, ktorý, veríme, dostaneme čochvíľa na test.
Imaginárnu súťaž o najkreatívnejší a najkrajší výstavný priestor vyhrala Škoda, ktorá ho poňala v hokejovej tematike. Okrem ľadovej plochy, herných konzol, stolného hokeja a modelov Scala či Kodiaq RS priniesla ukázať nový Kamiq, ktorý sa na Slovensku začne predávať od jesene.
Renault vyhral súťaž o najzaujímavejší vystavovaný model s konceptom dvojmiestneho kupé TREZOR, ktoré predstavil ešte na parížskom autosalóne v roku 2016. Karbónovo-hliníkové telo tohto elektromobilu poháňa motor z Formuly E s výkonom 350 koní a krútiacim momentom 380 Nm. Z nuly na sto, ak sa vám ho podarí niekedy šoférovať, to dá pod 4 sekundy. Okrem toho v jeho tieni stál nový Renault Megane R.S. Trophy, ktorý už túžobne mesiace očakávame v redakcii.
Volkswagen si pripravil nový Passat, karavan Grand California a rodinu modelov T-Cross, ktoré predstavil Slovákom počas apríla.
Spodné podlažie autosalónu patrilo elektromobilite a stánku Abarth/Nissan, na ktorom okrem čierneho GT-Rka svietil modrý Abarth 595 Pista. Todos si zasa priniesol výkonné Ameriky, ktoré pútali pozornosť snáď viac ako vzadu umiestnený Aeromobil 4.0, ktorý doposiaľ verejne nepobozkal slovenskú zem.
Zaujímavý koncept, no v mene Boha automobilzmu a letectva dúfam, že toto čudo navždy ostane len konceptom…
Exclusive Salon je časť, ktorá simuluje pobrežie Francúzskej riviéry a prináša vždy tie najdrahšie a najzaujímavejšie autá na autosalón. Tentoraz môžete vidieť Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Aston Martin DBS Superleggera, Aston Martin DB11, Rolls-Royce Cullinan, Rolls-Royce Dawn či McLaren 720s a Ferrari 488 GTB. Posledné dve menované a mnoho im podobných vraj bude na Slovensku možné čochvíľa požičať. Nevedno, či je takýto projekt rentabilný alebo len niekto potreboval utopiť pár sto tisíc eur.
Keďže Audi a BMW tento rokčník ignorujú, nová BMW X7, fejsliftovaná sedmička či elektromobil e-tron od Audi tam postávali osamote v rámci Exclusive Salonu.
Najviac ma pobavila detská časť s elektrickými motorizovanými miniautúrami obľúbených áut, ktoré si na autosalóne môžete vyskúšať alebo zakúpiť. Osobne mi srdce ukradol mini Mercedes-Maybach Triedy G, vďaka ktorému sa vo mne zobudil otcovský cit.
Na záver je tu priestor pre fanúšikov klasických poriadnych Amerík s veľkými motormi a karosériami cez pol sídliska. Je to skutočne zaujímavý pohľad vidieť ich takto po sebe a uvedomiť si, ako sa autá za tú dobu zmenšili.