TEST BMW M240i Coupé – Vztýčený prostredník

Koľko takých rozhovorov som už absolvoval. Už len keď počujem danú otázku, robia sa mi instantne na päte hnisavé vyrážky. Viete, tie s tou zelenou hustou tekutinou uprostred. To je vždy boj s veternými mlynmi, ale nie ten romantický z knižky. Ale taký, v ktorom sa ten veterný mlyn zrúti na hrdinu a veľmi ho zraní.

ON: „Mám päťdesiat tácov, chcem neskutočne zábavné auto, vieš, ja som vášnivý jazdec, pokoril som už všetky kopce. Ty máš bezbrehé skúsenosti s autami, veď mi poraď, nebuď labuť.“

JA: „Počkaj, počkaj, začnime pekne od začiatku. Chceš to ako kompromisného univerzálneho vojaka, alebo naozaj zábavku, vyhradenú na občasné víkendové hry?“

ON: „No vieš, musí to byť auto, s ktorým môžem zájsť aj za klientom. Ale neľakaj sa, som uvedomelý, naftu nechcem.“

JA: „Racionálne si predišiel prvému konfliktu. Takto, v tej sume aj máš na výber, aj nemáš. Vieme sa pohybovať primárne v kategórií hothatchov/hotcombi, sedanu WRX STI, možno nejaké bawo by sa našlo.“

ON: „Musí to byť naozaj rýchle a chcem štvorkolku a automat.“

JA: „Prečo potrebuješ 4×4? Hlavne v tejto cene to budú nejaké paródie typu Haldex.“

ON: „Lebo niekedy zasneží a možno pôjdeme lyžovať. To potrebujem.“

JA: „Spýtaj sa fotra, ako chodil na Škode 105 lyžovať do hôr a potom sa začni červenať. Pre tri dni v roku si chceš kúpiť niečo, čo ťa bude limitovať v zábave a ešte si za ten limit rád priplatíš. Znie to veľmi hlúpo!“

ON: „Dobre, netreba hneď hulákať, uvidíme, čo mi navrhneš. Ale ja už som si vlastne tak nejak pozeral Golf R, ten sa mi páči. Tam mám všetko, čo chcem.“

JA: „Okej, prestáva ma to tradične baviť. Chceš zábavu, štýl a každodenné použitie?“

ON: „Na Porsche Panameru nemám…“

JA: „Neboj sa, ide o niečo úplné iné. Len to bude chcieť naladiť sa na podstatu veci, bez nadbytočného pozlátka. Ponúkam ti zadný náhon, športový tvar kupéčka a v rámci zníženia hmotnosti a zlepšenia pocitu z víkendového šantenia aj manuálnu prevodovku. Bavíme sa o BMW M240i. Cenníková cena začína pri 47 250,- keby si bol tvrdohlavý, čo však nepripustím, za xDrive a automat dáš 51 550,-. Lenže je tam váhový rozdiel a to v zákrute nevyhnutne pocítiš. Základný model má pohotovostnú hmotnosť 1550 kg, to je tak akurát.“

ON: „Fíha takto exkluzívne som vôbec nerozmýšľal. Ale je to tak nahrane s peniazmi, nebude to úplne bez výbavy? A ten automat by mi bodol.“

JA: „Je to vysoká motorizácia, poriadny šesťvalcový motor s turbom, dosahuje 340 koní, oni to ani v základe nepúšťajú do sveta bez výbavy, tam budeš mať všetko, čo potrebuješ. Multifunkčné ovládanie na volante, automatická klíma, bluetooth handsfree, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor a ostatné sa mi už nechce vymenovávať, pozri si katalóg. Socka nebudeš, neboj. Automat proste nerieš, BMW nemá síce také presné mechanické radenie ako Japonci, ale stále je v pohode, a hlavne to spojenie s autom je na nezaplatenie. Niekto dokonca privíta dávkovanie automatických medziplynov, mne to však prekážalo, lebo som podvedome naučený ich stále aplikovať pri podraďovaní.“

ON: „Začínam sa namotávať, naozaj to aj viem udržať finančne na rozumnej úrovni a pritom dostanem 340 koní? Stále tomu nechcem uveriť.“

JA: „Ešte raz opakujem, nie je to pod spoločenskú úroveň nešpekulovať pri príplatkových položkách. Čo vlastne potrebuješ? Páči sa ti biela? Alpine White lak je bez príplatku. Máš rád, keď sa ti v lete lepí zadok o sedadlo? Ak nie, tak máš sedadlá, ktoré mimochodom super vyzerajú a perfektne držia telo, v prevedení Hexagon/Alcantara anthrazit, rovnako bez príplatku.“

ON: „Ja neviem, je mi to nakoniec také celé nepríjemné. Golf R má štvorkolku a automat. Modrá je nádherná. Budem kráľom na horskom priesmyku, tak ako to mám rád. Aúúú, prečo ma biješ, na tvár niééé….“

Ja sa tak snažím a vždy to takto skončí. Je chyba vo mne? Ale keď tá M240i v základnej konfigurácií tak dobre jazdí. Zrýchlenie 0-100 za 4,8 sekúnd je fenomenálne, renomovaný Youtube kanál AutoTopNL (vyše 300 000 užívateľov) nameral, že vo vyšších rýchlostiach je M240i rýchlejšia ako špičková M2 (370 koní) (obidva testovacie modely boli s automatom). To je výsledok, na ktorom sa dá stavať, keď sa bavím o dynamike vozu. V reálnych číslach je nižší model ľahší a dokonca z pozície krútiaceho momentu silnejší o 35 Nm. Ešte stále sa vám zdá číslo modelu 240 trápne?

Modré M brzdiče svoju robotu odvádzajú nadmieru dobre, nie sú tak nevypočítateľne kusavé, ale dajú sa pekne dávkovať. Spolu s vlastnosťou zadokolky pod jemným plynom uťahovať zákrutu, vytvárajú balík previazaný veľkou červenou stuhou – darček, ktorý si rozbalíte pred každým horským priesmykom. Motor má dostatok sily na každý prevodový stupeň, takže nemusíte mať moderný druh paniky, že budete radiť neprimerane často. Automatická 8-stupňová prevodovka ZF je dokonca v tomto smere menej efektívna.

Do tejto idylky úplne pasuje základný M podvozok bez zbytočného pátosu. Neumožňuje nastavovať jazdné módy – našťastie. Proste je tu jedno decentné nastavenia, ktoré je dostatočne komfortné, ale zároveň aj sebaisté pri športovom režime jazdy.

Viete, čo je najlepšie? Že takáto konfigurácia orientovaná na jazdné pocity je vlastne unikátna. Podľa informácií od importéra je tento kus jediný na Slovensku. Ľudia sa nevedia uvoľniť a vyslobodiť sa z modernej bubliny a kupujú veci na efekt, alebo inak, nevedia veci, alebo sa hanbia ich správne pomenovať. Chcú jazdiť, proklamujú, že ich primárnym cieľom je pôžitok za volantom, ale nakoniec konfigurujú u Škodovky naftový model Octavie RS. Viete čo, seriem na nich. Idem si pojazdiť, kým ešte mám tú možnosť, zahodím všetky starosti za hlavu a budem sa debilne usmievať za volantom bielej krásky.

Mohlo by sa vám páčiť