Zo školských lavíc som si pamätal jednu zaujímavosť. Babie leto, čo je typické suché a teplé počasie, vyskytujúce sa v septembri alebo v októbri, získalo svoje pomenovanie podľa charakteristicky poletujúcich pavučín. Jednoducho ľudom pripomínali sivé vlasy babičiek. S naším automobilizmom to však nijak nesúvisí. Samotné počasie však áno.
Totiž v jeden taký deň náš fotograf vyhnal na kopec majiteľa japonského kultového roadsteru, ktorý snáď ani nikomu predstavovať netreba. Mazda MX-5 je celosvetovo najpredávanejší zábavný automobil svojho druhu. Čo však automaticky neznamená , že ich stretávame na každom rohu ako Škodovky. Ba naopak, obvykle sú ukryté v garážach a majitelia urputne pozerajú predpovede počasia a podľa toho si plánujú pohodový výlet so strechou dole.
Malý priesmyk v Strážovských vrchoch, ktorému miestni hovoria Homolka, je príjemne vyvážený na pohodovú jazdu. Rýchle zákruty striedajú pomalé, zopár adrenalínových horizontov, ale pri absencii krutých vracákov dovoľujú jazdcovi udržiavať prejazdový rytmus. K tomu sa pripočíta bezchybný asfalt a máme tu dokonalú dráhu pre Mazdu MX-5, za veľkou mlákou označovanou ako Miata.
Tento konkrétny kus a jeho majiteľ sú dokonalým príkladom spolužitia auta (koňa) a jazdca – Jinba ittai, teda jadernej filozofie automobilky Mazda. Majiteľ si túto krásavicu kúpil ako svoje prvé auto a už to spolu ťahajú deväť rokov. Mám to od neho písomne potvrdené, že ho nikdy nepredá. Takáto oddanosť sa pri európskych autách málokedy vidí. Sú síce obvykle z pohľadu niektorých riešení modernejšie, ale práve preto rýchlejšie morálne starnú. Stará oldschool technika s nadčasovým športovým dizajnom pretrváva desaťročia. Plnofarebný centrálny displej nezačne mať časom nedostatočné dobové rozlíšenie, pretože tu žiadny nie je.
Tento model je druhej generácie (NB) a je to najšportovejší variant, ktorý sa v Európe ponúkal. Sportive verzia obsahuje okrem továrenského Bilstein podvozku aj šesťstupňovú prevodovku so samosvorom na zadnej hnanej náprave, ale hlavne kopu výstuh na podvozku, aby tuhosť karosérie bola čo najlepšia. Ako poháňadlo slúži klasický štvorvalec 1.8 radu BP, ktorý má na danú hmotnosť cez jednu tonu adekvátny výkon 146 koní. Len pre zaujímavosť, presne tento model si vyhliadol aj jeden náš redaktor a venuje sa mu v našom blogu.
Počas deviatich rokov majiteľ realizoval výlučne funkčné vylepšenia. Najzaujímavejším kúskom sú ľahké disky Buddy club P1 Racing SF, znalci vedia, koľká bije. Brzdný systém reprezentujú produkty EBC, kotúče Turbogroove a platničky Yellowstuff, čo je aj náš redakčný tip na upgrade sériových bŕzd. Po rôznych experimentoch s podvozkom sa ostalo pri type BC Racing Coilover. MX-5 sa nezvykne prevrátiť, ale keď hej, je to prúser, takže tomu zabraňuje Rollbar Garage5. Na motor sa veľmi nesiahalo, malé vylepšenie bolo dopriate zapaľovacím káblom, ktoré sú značky Magneco, sanie je vlastnej výroby s klasickým filtrom K&N s prívodom vzduchu z nárazníka.
A čo sa vlastne udialo na Homolke? To čo stále, keď šofér Miaty dostane do vienka dobrú okresku a slnečné počasie. Táto dvojkombinácia znamenala, že Mazdička išla spať neskoro podvečer do garáže s dobrým pocitom, že poslúžila svojmu jedinému účelu. Rozdávala radosť…