Malí, menší, najmenší alebo kedy zvoliť ktorú entry-level Škodovku?
- Od Michal
Nalejme si čistého. Dnes nie je úplne najľahšia doba a aj tí najväčší frajeri, čo sa v dobe blahobytu vozili vo frajerských a drahších autách, museli zmierniť svoje výdavky. Áno, doba nám nepraje. Benzín, energie, potraviny, nájom, hypotéky, … Všetko okrem platov išlo nechutne a my musíme racionálnejšie uvažovať nad tým, ako budeme míňať naše peniaze. Samozrejme, ešte stále nie je tak zle a pre drvivú väčšinu Slovákov je auto ešte stále samozrejmosť a nie výsada. Dokonca si dovolím tvrdiť, že keby sme urobili prieskum, čo by si Slováci kúpili za hotovosť pár desať tisíc – či malý vlastný byt alebo luxusné auto, zvolili by si luxusné auto. Pretože to auto vidí aj sused. Pre nás ostatných, ktorí by sme v prieskume volili byt, ostáva voľba z rozumu.
A tou môže byť nová Škodovka. Nie zbytočne veľká, avšak taká, ktorá dobre poslúži. Nové auto je nové auto, čo znamená, že možno stojí o niečo viac než zánovná jazdenka, ale je v záruke a okrem tankovania a výmeny gúm neriešite nič svetaborné. Práve preto sme si zobrali na paškál trojicu entry-level Škodoviek, menovite modely Fabia, Scala a Kamiq, aby sme sa pozreli, pre koho tieto malé vozidlá sú. Navyše, Škoda ich aktuálne ponúka pri príležitosti osláv 30. výročia pôsobenia na domácom trhu v tzv. „30 edition“, ktorá k základu prifarí nejakú extra výbavu, úsporu až do 2 500 eur, predĺženú záruku, predplatený servis na 5 rokov alebo 75 tisíc kilometrov (tzn., že v tomto čase naozaj len tankujete) a výhodné financovanie.
Ak ste sám/sama a riešite svoje prvé bývanie
Začnime od najmenšieho. Fabia. Legenda na našom trhu, ktorá patrí medzi najpredávanejšie autá ever. Fabia je skvelým štartovacím vozidlom, ktoré neurazí. Ponúka dosť priestoru pre dvoch a ich batožinu, pričom v 30 edition v základe pridáva dotykové rádio Bolero, alarm, zadnú parkovaciu kameru, elektrické okná vpredu a vzadu, bezkľúčové otváranie a štartovanie, ambientné osvetlenie a 17-palcové disky. Podtrženo-sečteno, výbava, ktorú potrebujete ku každodennému fungovaniu. Na cesty do obchodu, po prvý nábytok do Ikei do vášho nového bytu či napríklad na cestovanie do Talianska alebo Chorvátska vo dvojici. A tu príde vhod priestor vzadu či kufor, kam nacpete všetko potrebné. A čo cena? Štartuje aktuálne na 15 380 eurách vo vyššie menovanej edícii 30 edition s vyššie menovanými bonusmi.
Ak riešite prvé dieťa
Scala je ešte stále takpovediac nováčik, i keď sa pravidelne umiestňuje na vysokých priečkach v predajoch nových vozidiel. Je to taká zlatá stredná cesta od Škodovky, ktorá ponúka základnú DNA značky. Tzn. priestrannosť a úžitkovosť. Scala je nafúknutá Fabia alebo, dovoľte mi to nazvať jasne a zrozumiteľne, sociálny Golf. Väčší podvozok, resp. väčší rázvor prináša viac komfortu a viac priestoru pre pasažierov vzadu. Zvyčajne tento priestor okupujú deti v autosedačkách či vajíčkach, ktoré sa sem dokonale hodia, pričom vpredu ostane plnohodnotný priestor pre dospelákov.
Scala tiež ponúkne ešte väčší kufor, čo znamená, že športový kočár či klasický vaničkový, kopa hračiek, náhradné oblečenie, zložená postieľka, apod. To všetko sem bez problémov dostanete, vďaka čomu nemusíte okamžite pri prvom dieťati kupovať SUV-čko a míňať veľké peniaze. 30 edition zároveň prináša v štartovacej cene 18 290 eur výbavu, ktorá sa hodí pre každodenné používanie. Tj. okná v elektrike, zadná parkovacia kamera, svetelný a dažďový senzor, alarm, dotykové rádio Bolero, bezkľúčové otváranie a štartovanie, ambientné osvetlenie či zatmavené zadné sklá.
Ak z nejakého dôvodu potrebujete Scalu s vyšším podvozkom
Na záver ten „najväčší“. Kamiq. Ako by povedal klasik – Scala na podpätkoch. To znamená, že ide o prakticky rovnaké či podobné vozidlo, no s vyššou svetlou výškou o cca 36 až 39 mm čo využijete, ak sa pohybujete viac v jemnom teréne. Hovorím o jemnom, pretože Kamiq je crossover a má teda iba pohon predných kolies.
Napriek tomu môže ísť o dobrú voľbu do mesta a na vidiek, ak si občas radi zbehnete z cesty, idete do prírody, kempovať alebo len skrátka trpíte komplexom a zákonite potrebujete vyššie auto. Vyššie auto s vyššou svetlou výškou môže na oko pôsobiť bezpečnejšie, no my skúsení jazdci vieme, že vyššie ťažisko znamená horšie jazdné vlastnosti a väčšie náklony pri ostrejšej jazde. Ak ste nad týmto mávli rukou podobne ako ja, ignorujte tieto vety a pokojne do Kamiq choďte. Na Škodovku totiž ponúka jedinečný a ľahko rozpoznateľný vzhľad, ktorý sa mne osobne spomedzi tejto trojice páči najviac. A aj ten vyšší podvozok občas vlastne príde vhod. Obrubníky v meste totiž dokážu občas potrápiť, najmä ak junior vrieska vzadu a vy sa neviete sústrediť. Kamiq štartuje v 30 edition s bohatou štandardnou výbavou už na 19 400 eurách, čo nie je vôbec veľa, vzhľadom k tomu, čo ponúka.