TEST Renault Megane E-TECH Electric – Znovuzrodenie pod elektrickým prúdom
- Od Lukáš
História ukazuje, že Megane vedel prekvapiť. Len si spomeňte na jeho druhú generáciu zo začiatku milénia, ktorá svojimi ostro rezanými kontúrami a bacuľatým zadkom bola vo svojej dobe niečím originálnym a nevídaným. Najmä po nevýraznom a dizajnovo fádnom predchodcovi. Tretia generácia už tak dizajnovo prelomová nebola, vynahradili to ale verzie R.S., najmä tie s prídavkom Trophy. Dlho nebolo lepšieho hothatchu na trhu a mnohí ich prirovnávali k predokolkovej verzii 911 GT3 pre bežných smrteľníkov. A potom prišla ďalšia generácia, ktorá trocha upadla do zabudnutia. Ale áno, vo verzii R.S. Trophy priniesla opäť kus poriadneho a surového hothatchu, no zároveň za touto érou dala definitívnu bodku.
Teraz pred nami stojí najnovší Megane, s prívlastkom E-TECH. A nenecháva kameň na kameni. Karoséria sa prevtelila tak trocha do crossoveru, interiér dýcha doposiaľ nepoznanou kvalitou a pohon vymenil spaľovací motor za elektrický. A už na prvý pohľad pôsobí veľmi moderne. Čistý a moderný vzhľad podtrhujú zapustené kľučky predných dverí alebo sofistikovaný svetelný podpis predných svetlometov. Nie je to však exteriér, hoci veľmi vydarený, ktorý ma zaujal na novom Megane E-TECH najviac. Ešte viac ma oslovil interiér auta. Špičkové materiály, príkladné spracovanie, kvalitná koža, pohodlné sedadlá, prehľadný Android infotainment so službami Google s výbornou logikou ovládania, perfektnou grafikou a zobrazením na veľkom, 12-palcovom displeji. Plus k tomu príjemná atmosféra, ktorú vie vykúzliť ambientné podsvietenie v kombinácii s vkusnými obkladmi, ozvučenie Harman Kardon alebo detaily ako čalúnené odkladacie priestory vo dverách a máte pocit, že sedíte v niečom skutočne prémiovom.
Nájde sa však aj zopár drobností, na ktoré si treba spočiatku trocha zvyknúť. Jednou z nich je napríklad na môj vkus tak trocha les pákových ovládačov na pravej strane za volantom. Okrem toho, že je na volante otočný ovládač jazdných režimov Multisense a z oboch strán pod volantom pádla na ovládanie intenzity rekuperácie, na pravej strane na vás za volantom čaká ešte trojica nad sebou umiestnených pákových ovládačov. Najnižšie z nich pre Renault už tradičný ovládač audiosystému a hlasitosti, nad ním ovládanie stieračov a najvyššie volič prevodovky. Aj po pár dňoch sa mi tak občas stávalo, že som musel volič prevodovky tak trocha hľadať a nie len intuitívne a bez venovania pozornosti po ňom okamžite siahnuť. A tou druhou je trocha obmedzený výhľad pri pohľade šikmo vpravo, kde zaberá dosť priestoru áčkový stĺpik so spätným zrkadlom. No a pohľad cez spätné zrkadlo dozadu je doslova len cez malý priezor zadného okna, situáciu však zachraňujú dostatočne veľké vonkajšie spätné zrkadlá a za príplatok aj skvelý 360 stupňový kamerový systém a vnútorné spätné zrkadlo s možnosťou digitálneho zobrazenia diania za autom.
Na fotkách to tak možno nevyzerá, klamať môže aj trocha vyššia stavba karosérie a 20-palcové kolesá, no elektrický Megane má celkom kompaktné rozmery. A tak treba aj pristupovať k hodnoteniu jeho vnútorného priestoru. Nie že by ho nebolo pre bežné potreby dostatok, no najmä na šírku je cítiť jeho limity. To auto zvonka tak trocha klame telom, ale v podstate je priestorovo na úrovni väčších hatchbackov.
Druhá vec je, ako elektrický Mégane jazdí. U nás máte v podstate na výber len dva stupne výbavy, zopár príplatkových balíkov a možnosť priplatenia si za tepelné čerpadlo. Inak je základ rovnaký. Batéria v podlahe s kapacitou 60 kWh a elektromotor, poháňajúci na elektromobil tak trocha netradične predné kolesá silou 220 k (160 kW) a 300 Nm. A tú posiela na kolesá síce razantne, no zároveň veľmi kultivovane. Podobne pôsobí aj samotný podvozok nového Meganu. Presné riadenie aj zavesenie, no najviac aj tak očarí sofistikovanosť a akustický komfort, s akým to celé pracuje. Tá grácia, s akou poberá podvozok aj na 20-palcových kolesách nerovnosti a to ticho od karosérie i podvozku počas jazdy aj vo vyšších rýchlostiach je na veľmi vysokej úrovni, ktorá rozhodne prerástla svoju triedu. A 220 elektrických koní v kombinácii (na elektromobil) s pomerne nízkou hmotnosťou 1700 kg sa vie postarať aj o slušnú dynamiku, aj keď pri naozaj ostrej jazde narazí na limity pohonu predných kolies.
Renault prezentuje Megane E-Tech aj vďaka spomínanej nízkej hmotnosti ako úsporné auto a oficiálne sľubuje priemernú spotrebu len 16,1 kWh na 100 km, pričom plne nabitý by mal dokázať prejsť až 450 km. A za ideálnych podmienok a pri nabíjacom výkone 130 kW by mal byť schopný nabiť svoj úplne prázdny akumulátor doplna za hodinu a 15 minúť. Prax počas ešte chladných, skorých jarných dní ukázala, že po dvoch diaľničných dňoch a priemernej spotrebe 19,2 kWh/100 km sa celkový dojazd pohyboval po nabití zľahka cez 300 km. Nabíjanie na 50 kW DC nabíjačke pred Lidlom mi zo 6 na 82 % trvalo hodinu a stálo ma približne 17 eur.
Na Megane E-TECH som bol zvedavý už len preto, ako vyzerá. No ešte viac ma prekvapil tým, ako kultivovane jazdí a aký kvalitný je jeho interiér. V tomto na míle odskočil svojim spaľovacím príbuzným. Pri pohľade do cenníka však zistíte, že odskočil, a to pomerne výrazne, aj cenou. Klasický Megane so spaľovacími motormi (v ponuke stále ešte ako hatchback, sedan a kombi) kúpite v cenovom rozpätí od 20 do 27 tisíc. Na elektrický E-TECH si treba pripraviť minimálne 46 700 eur, ktoré si pýtajú za verziu Techno. Vyššia výbava Iconic stojí 49 700 eur a za nami testované auto s príplatkovými balíkmi, farbou a tepelným čerpadlom si v Renaulte pýtajú 52-tisíc. A to už nie je málo aj napriek jeho nespochybniteľným kvalitám a šarmu.