TEST Seat Ateca Style 1.5 TSI – Konzervatívne krídlo
- Od Laco
V geografickom okienku si povieme informáciu, ktorá zmení váš život, teda ak ste geonerd. Inak vám informácia, že Ateca je vlastne malé mestečko (do 2000 obyvateľov) niekde v okolí španielskej Zaragozy, je úplne ukradnutá. Prirodzene, samotný model sa vyrába v Českej republike na linke v Kvasinách spolu so súrodencom, modelom Karoq.
Dlho som rozmýšľal, ako by som najlepšie charakterizoval toto stredné SUV. Nakoniec mi v hlave ostali iba myšlienky, ktoré sa sformovali, keď som si prvýkrát sadol na miesto šoféra. V kontexte toho, že posledné roky sa mi testovacie SEATy vyhýbali, bol som v ľahkom šoku, a to z dôvodu, že interiér mi bol prudko povedomý. Takéto budíky, takto natočenú stredovú konzolu smerom na mňa si pamätám ešte z dávneho testu Seatu León. Kľudne sa mohol písať rok 2015.
A to je sakra dobre. Spomenul som si, že som si pochvaľoval dobovú transparentnosť a ergonómiu ovládacích prvkov, takže je perfektné, že to tu vlastne poznám a užívam si to. Toto je možno pre niekoho čierny bod, pre mňa to znamená dva červené. A potom je tu priestor. My ako veľká rodina potrebujeme veľa miesta. Rázvor 2621 mm presvedčil i moju pani manželku, že deti budú vzadu cestovať v nestiesnených podmienkach. Dokonca som bol kvôli jednej situácii nútený použiť tri autosedačky na zadnej lavici, predstavte si, malým zázrakom sa to podarilo. Nebolo to úplne zadarmo, musel som sedačky a deti ukladať po jednom, lebo pásy sa ďalšou sedačku zakryli, ale nakoniec sedeli tri deti v troch autosedačkách vedľa seba.
Podobná situácia nastala pri 510 litrovom batožinovom priestore, kde sme detský kočík dali pozdĺžne a stále nám ostala druhá polovica kufra voľná a ešte na kočík sa zmestil kadejaký výletný náklad. Týmto si konzervatívny interiér vyslúžil náš rodinný rešpekt.
Slovo “konzervatívny” sa vlastne ťahá celým vozidlom od začiatku až do konca. Taký je aj exteriér. Neurazí, nenadchne, ale naozaj hlavne neurazí. Stredne veľké SUV nebude mať nikdy charizmu superšportu a to ani nemá mať. Predný kukuč však pochváliť môžem, šesťuholníková predná mriežka, ktorá prišla spolu s modernizáciou, je pozerateľná z každého uhla. Ateca je tak akurátne vysoká (1615 mm), aby sa nastupovalo do jej útrob pohodlne.
Neviem si úplne predstaviť tento druh vozidla so základnou motorizáciou 1.0 TSI (81 kW/110 koní), ale testovaná 1.5 TSI papajúca rovnako benzín vyzerá byť ideálnou voľbou. 150 koní už potiahne a ani toľko veľa nepožerie. Dokonca aj čo sa týka spotreby, nebol som s priemernou hodnotou 7,1 l/100 km úplne ďaleko od metodiky WLTP a jej hodnoty 6,7 l/100 km. Keby sa niekomu málil výkon, kolega už píše test na motorizáciu 2.0 TSI. Ale poviem vám, jednapäťka je na každodenné jazdenie úplne v poriadku. Možno by sa sem do klubu hodil automat, šesťstupňová manuálna prevodovka nebola zlá, rýchlosti radila až podozrivo ľahko, nejaký väčší odpor by mi v tejto oblasti neprekážal. Vekom však prichádza lenivosť, radenie v mestských zápchach rád prenechám stroju.
No konci testu sa Ateca vyprofilovala ako použiteľné rodinné auto. Body si získala priestorom na zadných sedačkách, veľkým kufrom, ale i nenásilným a ľahkým jazdným prejavom. A peniazmi. Nie priamo, ale ušetrenými za spotrebu pohonných hmôt. Ak po nej túžite, no s menším badžetom, je možné ju získať od 21 440,- s motorizáciou 1.0 TSI, náš redakčný tip však smeruje už k spomínanej 1.5 TSI. To si priplatíte, 26 350,-, ale stojí to za to. Dospelé vozidlo so zdravým výkonom a s veľkou úžitkovou hodnotou nebude nikdy zadarmo.