TEST Hyundai IONIQ 5 – Už chápem, prečo ho ľudia kupujú

Hyundai IONIQ 5 nie je žiadna novinka na našom trhu. Ide o relatívne dobre predávajúcu sa stálicu, ktorá prišla na trh v čase, keď konkurencia prichádzala s aktuálne najpredávanejším elektromobilom na Slovensku – Škodou ENYAQ iV. Napriek tomuto faktu (subjektívne) stretávam viac IONIQov na cestách, než akýchkoľvek iných elektromobilov. Preto ma s odstupom času zaujímalo, čo Slovákov dokázalo zlomiť na kúpu tohto netradičného elektromobilu a prečo práve on je ten, po ktorom konzervatívni Slováci siahajú. Misia začína. 

Pondelok
Tradičný začiatok týždňa znamená jednu vec – prevziať si kľúče od testovačky, rýchlo nasadnúť a zmiznúť z bratislavskej premávky do bezpečia malej dediny. Obvykle v prvý deň nestihnem spoznať ani 10 % funkcií automobilu, sústredím sa na prepojenie s mojim iPhonom, nastavením posedu, zrkadiel a jazdného režimu. O stávke na retro-futuro dizajn a cieľovku (30 – 40 r.) nemusíme vôbec diskutovať, je jasné, že šoférom po celom svete sadla. Napriek tomu je to pre mňa fascinujúce, lebo Slováci sú skôr “konzervy” a majú radi nemeckú nudu zvonka i zvnútra. Myslel som, že IONIQu tieto dizajnové výstrelky neodpustia. 

Už prvý pohľad na auto vyvoláva totiž zmiešané dojmy. Je to vôbec ešte hatchback? Postavil som ho totiž na parkovisku pred obchodom vedľa minulej generácie BMW X6 a – čuduj sa svete – autá sú takmer rovnako dlhé, rovnako široké a rovnako vysoké. Šialenosť! Dizajn hatchbacku poznáme skôr z o tretinu menších vozidiel (alebo ešte menších). Rovnaký šok (pre niekoho milý, pre niekoho negatívny) je po nasadnutí do vnútra. Vysvetlím. IONIQ 5, ako platforma umožňujúca lepšie čarovať s priestorom, je zvnútra skrátka mamutia. Sedadlá sú široké, vodič a spolujazdec sú od seba dosť ďaleko a opäť – ten futuristický dizajn! 

Aj napriek prítomnosti extrémne veľkého množstva tvrdých plastov v mnou testovanej (lacnejšej) verzii môžem povedať, že som si IONIQ 5 zvnútra obľúbil už po prvých pár desiatkach kilometrov. Klobúk dolu. 

Utorok
Druhý deň v týždni to bývajú zväčša preteky. Také tie, ako má na mysli Sagan. Už na diaľnici si niekto potrebuje dokazovať svaly, zväčša ide o staré firemné vergle, ktoré majú nalietaných stovky tisíc kilometrov a potrebujú si dokázať, že táto Octavia či Passat ešte nepatrí do starého železa, a že to elektromobilu ukážu. Slovami klasika – vyškolia ho. Och aký to omyl, dvestosedemnásť koní a tristopäťdesiat njútonmetrov na zadnej náprave dokáže túto krabicu rozhýbať decentne a okamžitá akcelerácia prekvapí nejedného závodníka. Bye-bye suckers! 

V meste sa obraciam, presúvam sa zo stretka na stretko, vybavujem. Dojazd mi aj napriek dynamickému tempu vychádza na cca 330 kilometrov, čo je pri tejto hmotnosti (cca 1 900 kg), veľkým 20-palcovým kolesám a objemu vozidla vcelku okej. Viem, že zo sedemdesiatky baterky by ste chceli vytlačiť viac, ale pozrite sa na to inak. Ani s naloženou kravou v podobe X6-ky a nabitým tempom nedáte na jednu nádrž viac. 

Rýchlonabíjanie dnes príde vhod, radšej si pri polhodinovom rýchlom obede v mekáči na Triblavine doplním trocha (vlastne trocha dosť) minutej šťavy. Nafutrovaní (doslova a do písmena ja i auto) pokračujeme ďalej. Čaká nás ešte Ikea a nakládka kufra – dúfam, že čo to zvládne. A tu prichádza prekvapenie. Napriek tomu, že testujem sociálnejšiu verziu IONIQ 5 bez všetkých tých fíčur na ovládanie sedadiel, môžem zadnú lavicu veselo posúvať vpred i vzad, vďaka čomu získavam desiatky litrov extra na môj náklad. Apropó, ak nepotrebujete náklad, zadným pasažierom môžete dopriať taký luxus priestoru, aký máte za ťažké tisícky v prvej triede od Emirates. Akurát tie materiály sa budú ťažšie porovnávať s prémiovou aerolinkou. 

Streda
Stred týždňa patrí home officu, preto ma zaujíma obratnosť tohto auta v malom meste, kde je boj o každé parkovacie miesto. Pretože tu keď nezaparkujete dvanásť a menej metrov od vchodu do budovy, tak ste lúzer. Aspoň miestni to tak, podľa mňa, vnímajú. Behám s IONIQom na súkromné účely – nákup v Jednote, kontrola stavby, neskôr do mesta po obľúbené rebierka a ešte jedna kontrola stavby. Keďže dnes prší, jazdím opatrnejšie, tých 220 koní na zadok totiž dokáže zobudiť kontrolu trakcie. Alebo čo, vypnem to, nech si aj ja užijem trochu zábavy. A verte mi, ten zadok vás dokáže rozhojdať a rozosmiať. To je ten funky element, ktorý občas v bežných autách hľadám.

Štvrtok
Opäť preteky na Sagana, tentoraz pracovné stretnutia a neskoré novembrové počasie, ktoré dokáže auto vychladiť extrémne rýchlo. Šťastie, že elektromobily dnes môžete na diaľku cez appku pohodlne vyhriať, takže nastupujete do hotového. A to nehovorím o tom, že “valiť bomby” sa dá od prvých metrov. Žiadne otravné zohrievanie kvapalín. Ja tie elektromobily proste milujem, obzvlásť v týchto mesiacoch. 

Piatok a sobota
Netreba to preháňať, všakže, takže tieto dni autíčko oddychuje v garáži a vyťahujem ho len na príležitostné krátke jazdy po meste na zabezpečenie najnutnejších potrieb. Dumám, kde ho pôjdem v nedeľu nafotiť, čítam si recenzie ostatných kolegov a hľadám, či som na niečo nezabudol.

Nedeľa
Ide sa fotiť. Ranné slnko strieda tuhá hmla, ktorá prichádza, aby zastrela pekné scenérie. Nevadí, tasím foťák, chodím okolo auta a ešte raz obdivujem ten odvážny retro dizajn, ktorý dizajnéri v Hyundai uvarili. Obzvlášť dávam veľké plus zadným svetlám, ktorých grafika je mega dobrá. 

Po krátkom rontgene auta, aby som si navnímal, z ktorej strany ho budem fotiť, som si to celé v hlave upratal. Už to chápem. IONIQ 5 je jedno milé prekvapenie, ktoré môže byť zaujímavou odbočkou vo vašom autoparku života. Prirodzene, vyzerá inak a právom púta pozornosť. Má však niečo do seba – je štýlové, má dobrý dojazd (aj teraz v zime), pohon na zadok dokáže pobaviť (môžete si ho ale vybrať aj v 4×4), vnútri ponúkne kopu priestoru pre štyroch až piatich dospelých. Oceníte tiež jeho variabilitu vďaka zadnej posuvnej lavici. Možno spočiatku ohundrete tie veľké plastové plochy (alebo vaši spolujazdci), no koniec koncov, na týchto veciach nezáleží. V aute sa musíte cítiť dobre, auto vám musí slúžiť. Vy nemáte byť jeho otrokom. A presne taký je Hyundai IONIQ 5. Skvele slúži, dobre vyzerá, občas dokáže i pobaviť (s vypnutou trakciou či funkcia, kedy auto slúži ako zdroj energie na prakticky čokoľvek, čo si k nemu zapojíte – pokojne aj elektrický gril či Playstation 5).

Mohlo by sa vám páčiť