Nedávno kolega Lukáš testoval 3008-čku (TEST Peugeot 3008 GT HYBRID4 – Samson – RevRats.sk), tiež v hybridnej verzii. Veľa prvkov je podobných a aby som sa vyhol redundancii, čo to teraz vynechám, preto si kľudne prečítajte i jeho Samsona, nebojte sa, je to krátky a zábavný článok. Presuniem sa však trochu do osobnej roviny, som rád, že mám na test kombi. Pre moje rodinno-dedinské reálie je mi kombi jednoducho užitočnejšie. Nevidím dôvod, prečo by som mal sám seba klamať, že potrebujem vyššiu a vizuálne robustnejšiu karosériu.
Keď sme už pri karosérii, a okolie mi to pri náhodných konverzáciách potvrdilo, že ani kombi 308 SW nie je na pohľad malé auto. Aby ste mali konkrétnu predstavu, jeho dĺžka je 4636 mm a šírka 1860 mm. Francúzi sú pôžitkári, majú radi krásne a efektné tvary, nie je dôvod si myslieť, že tento model, rovnako ako ostatné od Peugeotu, bude škaredý. Dokonca sa aj trafili do môjho vkusu gigantickým logom automobilky na prednej maske, vôbec ma nevyrušuje, ba naopak. Na fotkách mi vadia zo svetlometov kvapkajúce slzy, vycerené kly alebo ani neviem, ako správne opísať daný svetelný modul. Naživo a primárne počas horších svetelných podmienok dáva vozu osobitný podpis a prispieva pozitívnym vplyvom k jeho identite.
Interiér je, prepáčte mi potomkovia Ľ. Štúra, trochu “tricky”. Nie je taký veľký, ako naoko sľuboval exteriér. Nás je doma mnoho. Nejaký Igor by nás aj mohol zobrať ako vzor tradičnej rodiny. Mamka, otecko a tri deti. Je dosť náročné v tejto konfigurácií cestovať pohodlne a do toho pribaliť detský kočík, nebodaj nejaké odrážadlo, prípadne malý bicykel. Áno, aj toto kombi v niektorých momentoch zlyhalo. Ale u nás zlyhávajú aj “väčší a drahší” borci, nezlyháva iba vymretý druh – MPV s výsuvnými zadnými dverami (hm, Peugeot má v predaji aj model Rifter, lenže v porovnaní s týmto kombi to je ako kráska a zviera).
Stále si treba uvedomiť, že toto je nižšia stredná trieda alebo segment C, takže pracujeme s tým, čo máme a basta. Plus je to hybrid, tak batožinový priestor prešiel redukciou zo 608 l na 548 l oproti nehybridnej verzii, trochu tam síce zavadzia taštička s káblami a dno je vyššie, je to však v norme. Najkomfortnejšie sa cítia pasažieri na predných sedadlách, mne ako vodičovi dokonca nevadil malý hranatý volant, isto, zvykol som si naň, je tu už v rámci systému i-Cockpit® nejaký ten rôčik, ale aj objektívne malý volant do mojich menších rúk sadol ako uliaty. Trochu by som vedel nadávať na nonstop upackaný displej a klikacie funkcie, chýbajú mi staré dobré časy, keď som si zapol vyhrievanie sedadla jedným dedikovaným kliknutím na fyzické tlačidlo, ale záhadne tento digitálny smer preferujú všetky automobilky.
Podprahovo prichádzam na to, že som Francúz, užívam si dizajnové prvoplány a cítim sa medzi nimi dobre. Páči sa mi okolie vodiča, páčia sa mi signalizácie smeroviek v rohoch budíkov ďaleko od seba a na konci každého dňa som vizuálne veľmi spokojný. Kvitujem napríklad volič prevodovky, osobne mi viac vyhovuje minimalistický prístup namiesto zbytočne veľkej páky.
Záujemca o tento model to má ale s výberom motorizácie dosť ťažké. Buď má na výber dynamicky pomalé verzie, a to benzínovú preplňovanú 1.2-ku (110 a 130 koní) alebo maloobjemový vznetový agregát 1.5 l (130 koní). Potom je tu už len hybrid, ktorý je, prirodzene, cenovo výrazne náročnejší, ten sa dodáva v dvoch výkonových variantoch 180 a 225 koní. Základná 1.2 stojí 22 690,-. Najsilnejší hybrid sa dodáva iba v turbo výbave GT a začína od 44 690,-. Problém je, že plugin hybrid je veľmi špecifický. Musíte mať veľa času na dobíjanie batérií alebo mať doma možnosti na tento úkon. Kapacita 12,4 kWh (reálne využiteľná je trochu menšia) stačí tak približne na 40 kilometrov. Lenže. Za príplatok si treba dokúpiť silnejšiu palubnú nabíjačku 7,4 kW, aby to nabíjanie bolo ako tak komfortné. Povedzme si však na rovinu, že ak si dáte hodinovú kávu, tak ZSE stojan vám dobije dojazd, ktorý vystačí len na 12 km. Skúsil som to osobne trikrát, viac ma to nebavilo, mám povinnosti, musím letieť do školy po deti, krúžky a podobne. Takže si naozaj veľmi treba premyslieť, či hybrid využijete k svojej spokojnosti. Ak áno, tak potom vás na krátkych trasách povozí bezemisne alebo v hybridnom režime za 1,8 l / 100 km. To sú zaujímavé čísla.
Ak u vás absentujú možnosti nabíjania, budete vláčiť so sebou 1,8 tony len tak. Na druhej strane, preplňovaná 1.6-tka má dostatok elánu aj pri plnom vybití, dynamicky uspokojí, tak sa aj natíska kacírska myšlienka, prečo si ju nevieme kúpiť aj zvlášť (odpoveď asi všetci poznáme, ale aj tak). Vzhľadom na to, ako sa 308-čka dobre šoféruje, bola by to zaujímavá alternatíva aj pre náročnejších. Dokonca príjemne prekvapila aj spotrebou, tá bola stále niečo cez 7 l / 100 km, takže hybrid-nehybrid, nie je to veľký žrút.
Peugeot 308 SW HYBRID je hybrid. Nemyslím však teraz druhom pohonu. Je to hybrid, kompromis, spájanie viacerých svetov a podobne. Má malú batériu, o ktorú sa musíte starať. Má malú palivovú nádrž (40 l), o ktorú sa musíte taktiež starať. Má silnú dynamiku aj bez batérie. Môže mať spotrebu od 0 do ôsmych litrov. Pre niekoho je to príliš veľa možností a kombinácii. Ak nemáte chuť na komplikované súžitie, tak vás tento model baviť nebude. Existuje však skupina ľudí, ktorá si bude vychutnávať jeho každý atribút. Bude si personalizovať nastavenie infotainmentu, bude si prepínať medzi rôznymi profilmi, bude si vyhľadávať voľné nabíjačky alebo bude mať doma nabíjací wallbox. Takéto auto sa hodnotí ťažko, pre niekoho bude kráľom, pre niekoho šašom alebo bedárom. Logika však hovorí, že ak ste jeho cieľovka, tak viete, prečo si ho kupujete, a vtedy vám poslúži excelentne.