TEST Renault Clio 1.6 E-Tech R.S. Line – Hybrid, ktorý funguje
- Od Michal
Už už je to takmer eresko. Clio R.S. Line totiž dorazilo ku nám s hybridným motorom, ktorý pomáha nielen šetriť palivo, ale dokáže privodiť príjemný boost, vďaka ktorému cítite, že ten výkon akosi porástol. Alebo sa mi to len zdá?
Poďme ešte o krok späť. R.S. line v tomto prípade nahrádza známejšiu GT Line, čo v praxi znamená, že Renault zjednotil svoje športové výbavy na jednoduchšiu (alebo nazvime to skôr vizuálnu) R.S. line a extrémnejšiu divíziu R.S., kde nájdete to pravé športové náčinie. Agresívne pakety sú dnes v móde, preto nečudo, že vzniklo Clio práve vo verzii R.S. line.
V prvom rade musím Renault pochváliť, že z úspešného Meganu GT zobral všetko úspešné a nadžgal to do malého Clia, vďaka čomu pôsobí Clio R.S. line ako malý brat vyslúžilého pološportového Meganu. Tentoraz sme na test dostali žiarivú oranžovú farbu, ktorá len podrthuje športový charakter auta.
Zaujímavosťou je nový elektrifikovaný pohon, ktorý som načrtol už na začiatku. Kedysi sme testovali Clio (taktiež R.S. line), no s turbomotorom 1.3 TCe, ktorý dokáže vyvinúť 130 koní. V prípade verzie E-Tech je Clio osadené atmosférickou (SCe) 1.6-kou s výkonom 67 kW (91 k) v kombinácii s elektromotorom s výkonom 36 kW (49 k), vďaka čomu dostávame systémový výkon 140 k. To je o desať viac než v klasickej 1.3 TCe a ako som spomínal, aj pocitovo je to svižnejšie.
Toto celé dopĺňa zaujímavé riešenie v podobe multi-mode automatickej prevodovky. Disponuje štyrmi rýchlosťami pre klasický spaľovací motor a dvomi pre elektromotor. Keď idete na čistú elektriku, sú k dispozícii dva stupne, v spaľovacom móde štyri. Nie je to tradičná rýchla dvojspojka, ale ide o stále lepšie riešenie ako „populárne“ CVT. Samozrejme, celé toto hybridné riešenie pomáha prioritne šetriť palivo a znižovať emisie. Nami nameraná spotreba sa hýbala v rozmedzí od 5 do 6 litrov na sto kilometrov aj pri svižnejšej či rýchlej diaľničnej jazde. Príjemné, no výrazne neprekvapujúce. Samozrejme, keďže ide o hybrid bez možnosti nabíjania, nechýba režim „B“, teda brzdenie motorom, ktoré rýchlejšie dobíja malú 1,2 kWh batériu. Mimochodom, s ňou môžete plachtiť na elektrine aj pri diaľničnej 130-ke, ale prioritne slúži na pohyb v zápche či pri dlhších rozjazdoch, a to pokojne aj do rýchlosti 50+ km/h.
Pri Cliu R.S. line E-Tech 140 by som rád vyzdvihol aj technologickú výbavu, ktorá počíta s rôznymi asistentmi, ako napríklad asistent udržiavania jazdného pruhu či adaptívny tempomat, ako aj pekne graficky spracovaný a svižný infotainment systém. Práve absencia asistentov, nelogické usporiadanie tlačidle a hrozný infotainment boli veci, ktoré som v predchádzajúcom Cliu často kritizoval.
Jazdne je na tom populárne mestské auto tiež dobre. Podvozok vcelku prekvapil, dokáže pekne filtrovať náklony a šoféra zvádza, aby si do zákruty trochu pridal a vyšiel z nej rýchlejšie, než obyčajne. Elektrický pohon dáva pocítiť najmä pri predbiehaní a rozjazdoch, že autíčko je svižné, no nenechajte sa oklamať, z nuly na sto akceleruje za 9,9 sekundy! Trochu menej komfortná je kombinácia so 17-palcovými kolesami, ktoré nerovnosti slovenských ciest prenášajú do interiéru v podobe tvrdších úderov. Aj keď som si občas zaťal zuby, nakoniec som nad týmto neduhom mávol rukou, pretože R.S. line by podľa môjho názoru jednoducho tvrdší a ostrejší mal byť.
Clio R.S. line s motorom 140 E-Tech je skvelý mestským autom, ktoré klame telom. Stačilo by totiž urobiť zadný difúzor trochu inak, pridať jednu koncovku výfuku na druhú stranu, doplniť veľké turbo, pridať malé krídelko a ja by som to celé zhltol aj s navijákom. Takto ide o ďalšiu mestskú imidžovku, ktorá má síce funkčný a dobrý hybridný režim, avšak klame telom (a farbou), že ide o nejakého športovca.