TEST Suzuki Swift 1.2 Hybrid 4WD – “Očami experta”
- Od Michal
Na Svišťa tretej generácie (A2L) som tak trochu expertom. Niečo potrebujete? Opýtajte sa! Ak správne počítam, toto je až štvrtý kus, ktorý som mal tú česť osedlať. Najskôr to bola bežná 1.2-ka, potom naboostrovaný trojvalec 1.0, neskôr prišiel vrchol, na ktorý som sa nesmierne tešil – Swift Sport. Tentoraz som však mal k dispozícií jednorožca medzi krpcami, pohon 4×4 sa v tejto triede nerozdáva len tak na trhovisku Miletička.
Dizajn môžem hravo preskočiť, ten som pertraktoval už po minulé testy. Za seba ešte len dodám, že hravý červený lak je po ukričanej žltej môj druhý najobľúbenejší. Inak je to klasické malé roztomilé autíčko. Postupom času mi však začali vadiť malé kolesá, ktoré zanikajú v karosérií, tento efekt je umocnený väčšou medzerou medzi samotnými kolesami a podbehmi. Logika by hovorila, že to je preto, že model 4×4 bude trochu vyššie, ale podľa dostupných zdrojov má rovnakú svetlú výšku ako ostatné modely (120 mm).
Plná výbava poteší, všetky tie bezkľúčové prístupy uľahčujú fungovanie, nájdeme tu všetko, čo považume za zlatý štandard roku 2021 (cuvacia kamera, senzory, monitorovanie mŕtveho uhla/upozornenie na situáciu za vozidlom, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel). Až teda na vyhrievanie predných sedačiek. To je, žiaľ, iba jednopolohové, buď nič neurobí, alebo zmení vašu zadnicu na medium rare steak. Ako otec 4-mesačného bábätka môžem z prvej ruky potvrdiť, že do 265 litrového batožinového priestoru sa detský kočík (ten veľký – “vanička”) zmestí. S metalízou si pripravte 16 910,-, takže oči moderátora v teleshoppingu by žiarili šťastím, že vám konečne predáva za dané peniaze reálnu hodnotu, nie nejaký predražený nepodarok.
Najväčším lákadlom tohto modelu je pohon 4WD. Zadná náprava sa pripája pomocou viskóznej spojky podľa potreby. Základná potreba je definovaná preklzom predných kolies, ale je tu implementovaná aj predvídacia logika, ktorá sa mi páčila najviac. Pokiaľ som sa oprel do plynu v zákrute v týchto mokrých a studených podmienkach, ktoré aktuálne vonku panujú, nedostalo sa mi nedotáčavého prekliatia, ale vskutku nečakane Suzuki držalo neutrálnu stopu. Pre väčšinu ľudí to bude šuma-fuk, ale u mňa to tento model posunulo o level vyššie oproti pôvodným očakávaniam.
Hybridné ústrojenstvo je tu len veľmi jemné, ide o jednoduchý štartér-generátor s maximálnym výkonom takmer 2 kW, čo je približne 3% pomoc k malej 1.2-ke (61 kW). Isto, toto kombo vás do sedadiel nezatlačí, ale keďže je tu pohotovostná hmotnosť stále pod tonu, dá sa s tým žiť. Treba si uvedomiť, že toto nikdy nemal byť diaľničný krížnik pre celú rodinu. Je to taký skromný beťár na fungovanie v limitovaných priestoroch mesta a prímestských častí.
“Milujem” merania spotreby. Obvykle už tie papierové sú mimo reality, potom každý šofér je iný. Napríklad náš kolega Mišo chodí všade, ako keby mal namiesto nohy tehlu. Žije a jazdí naplno. A takých Mišov je mnoho. Preto, kým ostatné magazíny skúšajú ekorally a snažia sa priblížiť k tej “papierovej”, ja radšej zastupujem Miša a som primárne zvedavý na spotrebu v jeho režime. Autu som nič nedaroval (v medziach všetkých pravidiel), výslednou spotrebou 6,5 l/100 km som prekročil papierové predpoklady iba o liter, čo je asi okej.
Bývate v šmykľavých podmienkach? Potrebujete malé auto, aby sa všade zmestilo, v pohode zaparkovalo a aby vás jeho údržba nič nestála? Tak si nekúpte štvorkolku Toyotu GR Yaris, ale Swift 4WD. Veľmi ani na výber nemáte, lebo Yaris je cenovo a dynamicky z inej galaxie. Swift neklame, to čo ponúka, to dostanete. Jazda je však vďaka pohonu všetkých kolies plnohodnotnejšia oproti predokolkovým súputníkom. Má to svoje čaro, ak potrebujete to čaro. Moje hravejšie ja sa však nevie ubrániť otázke, prečo neexistuje dynamickejší Swift Sport (ideálne pôvodný turbo nehybrid) ako štvorkolka? To by bolo to pravé orechové.