TEST Renault Trafic SpaceClass Energy 145 dCi – Prepáčte
- Od Michal
Prepáčte. Úprimne mi prepáčte, zrejme ste si klikni na náš portál kvôli tomu, aby ste si prečítali čo-to o tých najzaujímavejších autách na našom trhu. No a čo nevidíte na titulke? „Preboha, veď oni už testujú aj dodávky!“ A máte pravdu, testujeme, ale len preto, že sme nemohli v ten týždeň otestovať nové Clio, ktoré bolo zdemolované jedným zo slovenských novinárov. A tak nás vďaka tomu čakal týždeň s S-Classou. Nie však tou od Mercedesu, ale SpaceClassou od Renaultu.
Na tú sa už v minulosti pozeral kolega Laco, no odvtedy prešlo pár dní a Renault prišiel s malým faceliftom. Prečo malým? Nuž, na pohľad tými zmenami neprešlo veľa vecí. Niektoré sú podstatné, iné zasa menej. Tie najdôležitejšie sú tri – svetlá, motor a prevodovka. Vysvetlím. Svetlá pribudli FullLED-kové, no v našej testovanej verzii boli LED-kové len obrysky. Vyzerá to fajn, ale v praxi to šoférovi nepomôže nič. Žlté halogény by som teda pri konfigurácii okamžite vymenil za LED-ky, ktoré prinášajú úplne iný zážitok z jazdy v noci. Pochopíte, keď budete mať možnosť skúsiť obe.
Zmeny v oblasti motorizácii musím pochváliť. Do ponuky pribudli užitočnejšie a hlavne v širšom spektre otáčok využiteľnejšie dvojlitre, ktoré nahradili, resp. doplnili staršiu jedna-šestku. Vyšší výkon 145 koní a 350 Nm je cítiť najmä v prázdnom vane, no aj s naloženou posádkou dokáže primerane akcelerovať. Na ilegálny prevoz siedmych Ukrajincov a následnú naháňačku s pohraničným policajným Defenderom to nebude, no na slušný odvoz meškajúcich klientov na letisko áno.
No a potom je tu tá prevodovka. Konečne si totiž môžete zvoliť dvojspojkový automat EDC. Aj by som vám o ňom porozprával viac, ale hádajte čo? Náš Trafic ňou nedisponoval. Šesťstupňový manuál, ktorý sa na mňa usmieval po nastúpení, nijak zvlášť komentovať nemusím. Tá prevodovka je bezemočná, nemá žiadne výrazné pozitívum, ani negatívum. Je skrátka oukej.
Do nášho online editora ďalej ťukám vetu: „No a teraz ten interiér…“ a nahlas si odfúknem. Ako to diplomaticky povedať? Klávesu Backspace stláčam čoraz častejšie a venujem sa jej toľko, koľko lásky za ten čas ani tlačidlo Enter nedostalo. A viete čo? Poviem vám pravdu… Renault tu nezmenil veľa a navyše zrecykloval všetko to zlé, čo na ňom neznášame. Všetkému dominuje starý a zlý R-Link infotainment systém, s ktorým sme sa v ostatných Renaultoch našťastie už rozlúčili odchodom štvrtej generácie Clia. Podporuje síce pripojenie mobilu, má navigáciu, pustíte si cez neho hudbu, ale je príšerne pomalý, má škaredú grafiku, obrovský neestetický rámik okolo seba. Ďakujem, zažil som si s ním veľa chvíľ vo svojom Cliu RS Trophy a snažím sa na to dodnes zabudnúť. V porovnaní s novými systémami, ktoré môžete nájsť v novom Cliu či Megane, je toto proste nočná mora. Našťastie však nie tak zlá, ako legendárny HondaConnect systém, ku ktorému sa dodáva kladivo zdarma na jeho umlčanie.
Čo tu ostalo je tiež stupídne umiestnené tlačidlo na zapnutie vyhrievania sedadla. Renaulťáci to poznajú, nájdete ho šmátraním na spodnom ľavoboku (šofér) alebo pravoboku (spolujazdec) sedačky. Ak vyhrievanie zapne spolujazdec, šofér to nemá šancu vypnúť. Proste tam nedosiahne. Aspoň, že to ovládanie tempomatu premiestnili „z podlahy“ na dosah ruky do blízkosti volantu. BTW, ten je tiež zrecyklovaný zo starších Renaultov a ponúka len ovládanie tempomatu.
Aby som ale len nekritizoval, pochváliť musím sedačky, ktoré sú komfortné – tie vpredu, ale aj tie vzadu. Dokazujú to traja z troch cestujúcich, ktorí si pre účely testovania sadli na dlhšiu trasu do jedného zo zadných radov. Páčili sa mi tiež viaceré šikovné odkladacie priestory, dvojica USB konektorov a držiak na mobil, ktorý mi fakt poslúžil pri navigovaní sa českými cestičkami keď som sa stratil za Brnom.
Priatelia, ešte raz nám teda prepáčte, že okrem športových áut testujeme aj tie bežné. A niekedy aj dodávky a vany. Ono, nie je všetko len o tých športiakoch. Mnohí z vás sa venujú rôznym biznisom, legálnym či ilegálnym. A práve Trafic môže byť skvelým pomocníkom, či „kancelářou na cestách“ pre váš kšeft. Veď predsa, už len ten jeho názov je odvodený od anglickej frázy Human Trafficking. Chápete, však?