V polovici februára vyhlasujem predčasne koniec zimy a oficiálne vás vyzývam na zahájenie prípravných prác k novej jazdeckej sezóne! Ale vlastne o akej zime sa bavíme? Tu dole na Žitnom ostrove sme sneh ani nevideli, dokonca aj počty dní s mínusovými teplotami by som hádam bol schopný spočítať na prstoch končatín. Žeby mala Greta pravdu a hrnieme sa na zlatom koni do klimatickej záhuby? Tento hlavolam síce tu a teraz spolu nevyriešime, ale dôležitý je aj tak fakt, že pomaly ale iste končíme zimné spánky a štartujeme naše beštie v garážach.
Keďže ste po zime ukrutne dezorientovaní, dovolil by som si urobiť krátky motivačný blog, ako by bolo dobre sezónu začať. Verím, že hlavne začiatočníci v začínaní sezóny daný prehľad ocenia. Nakopnúť sezónu sa dá rôznorodo, od prvých nesmelých jarných návštev okruhov až po klasické roadtripy.
Niet nad starý dobrý výlet, tak začnime s ním. V redakcii najradšej chodíme do hôr, teda možno by sa prirodzene núkali Alpy, alebo niečo podobné. Tak na to môžete zabudnúť až do mája alebo júna. Na rozdiel od nášho juhu, tieto lokality nedostatkom snehu netrpia, obvykle chvíľku potrvá, kým sa postupne odfrézuje sneh zo známych priesmykov. Netýka sa to len známeho Grossglockneru, ale aj ostatných lokalít, a rovnako aj rumunských skvostov Transfagarasanu a Transalpiny.
Nám sa napríklad osvedčili marcové tripy na východné Slovensko, konkrétne na Dobšinský kopec a paralelný priesmyčok Hnilec. Treba však myslieť na niekoľko základných pravidiel. Rána sú tam ešte chladné, myslite na to, keď vletíte so studenými pneumatikami na úsek, ktorý je krytý stromami. Môže sa tam ukrývať šmykľavé prekvapenie. Neustála kontrola adhéznych podmienok je v tomto prípade namieste.
V prípade, ak máte zo sebou partiu, tak si dávajte pozor na rozostupy, lebo váš nádherný lak prestane byť nádherný, viem o tom svoje, minulý rok som po jednom takom výlete dával lakovať kapotu. A o čo ide? Predsa o kamienky, nemilý pozostatok po zime. V mnohých eko lokalitách sa nesolí, ale cesta sa zasypáva malými ostrými kamienkami. Tie odletujú od kolies a pokračujú vo svojej deštrukčnej misii na čelnom skle, alebo karosérii. Zameriavajú sa na drahšie vozy, čím je auto drahšie, tým ich bude viac. Overené! Tento problém sa týka hlavne mesiacov marec a apríl.
Náš jediný okruh Slovakia Ring obvykle otvára svoje brány hneď v marci, podobne je to aj s ostatnými, či v Maďarsku alebo v Českej republike. Pokiaľ je možné, vyberte si radšej popoludňajšie termíny. Áno, hádate dobre, zase tie chladné rána a s nimi aj chladná trať. Všetko funguje lepšie, keď sa zahreje. Gumy majú lepšiu priľnavosť, olej je tiež šťastnejší, respektíve motor, ktorý tento olej využíva, keď je na správnej prevádzkovej teplote predtým, ako mu naložíte.
Na druhej strane, práve ešte nie celkom vysoké teploty spôsobujú, že motor sa lepšie chladí, brzdy rovnako, dokonca nezriedka robievame najlepšie časy sezóny práve na jar. Chladnejšieho vzduchu sa do motora dostane viac, viac vzduchu znamená viac paliva a motor ide o trošku lepšie. Ako vidíte, jar je dobrá.
Pravdepodobne ste sa nič nové nedozvedeli, na povedané veci stačí zdravý sedliacky rozum. Ale zase, komu sa chce hneď takto zhurta po zime zapájať hlavu? A hlavne to, že sa bavíme o začiatku sezóny znamená fantastickú vec. Že ten dlho očakávaný štart sa naozaj blíži. Tešíme sa veru, tešíme.