Byť iný je dnes in. Ľudí ako keby nebavilo splynúť s šedým davom a popri tom vymýšľajú rôzne spôsoby ako sa odlíšiť od svojho okolia. Dôvody na to môžu byť rôzne. Jeden túži po tichej závisti susedov, druhý po obdive babeniek a ten tretí sa so zmyslom pre iné veci jednoducho narodil. Ako sa hovorí, sto ľudí, sto dôvodov. Toto vytŕčanie z davu je zväčša vidieť na veciach, v ktorých spoločnosti prichádzame do styku s našim okolím. A to sú napríklad aj autá. V dnešnej dobe nie je problém, samozrejme pokiaľ máte dostatok finančných prostriedkov a času, nakonfigurovať si auto, z ktorého padnú skoro všetci na riť (v dobrom aj v zlom). Tu sa však bavíme o cenách atakujúcich hranicu 100k. Čo však robiť, keď je rodinný rozpočet zaťažený priemernou hypotékou a vy túžite po eSUVéčku s istou dávkou extravagancie?
Pokiaľ frčíte na retro vlne, stačí vysoliť cca 11litrov europeňazí a zadovážiť si legendárnu Ladu Nivu v červenej metalíze. Garantujem, že vaši susedia odpadnú rovnako ako váš zadok, keď sa vyberiete na viac ako 100 kilometrový výlet.
Omnoho lepšia voľba bude Mazda CX-5, ktorá na týždeň pristála v našej redakcii. A keďže som ju vyfasoval ja, zarytý odporca crossoverov a eSUVéčiek, bude to mať veľmi ťažké.
Čo sa týka dizajnu exteriéru, tak Mazda si vždy išla na svojej vlne. Zakaždým tomu síce dali iné meno (a.k.a. filozofiu), ale podstatné je, že sa im podarilo vytvoriť unifikovaný dizajnový celok, ktorý už z diaľky kričí: “Ja som Mazda a chcem sa páčiť!”
Spredu na vás útočí veľkou a agresívnou maskou, ktorá ako keby chcela pripomenúť žraločí nos. Po jej bokoch plynule vystupujú uzučké a elegantné svetlomety. Tie svojim tvarom iba pridávajú dizajnu na agresivite a dravosti. Na rozdiel od prednej časti pôsobí bočný profil spolu so zadnou časťou tak nejak uhladenejšie a celkovo pokojnejšie. Stačí však k tomu pridať nejakú peknú farbu (najlepšie Červenú Soul Crystal) a zrazu máte magnet na pohľady. A to sa predsa počíta.
V rozpore so zovňajškom sa kvalitne zhotovený interiér nesie na konzervatívnejšej nôte a je z neho cítiť silnú inšpiráciu jednou nemenovanou nemeckou automobilkou sídliacou na predmestí Mníchova. Japonci si však v tom zápale inšpirácie zachovali svoju vlastnú tvár, a tak ovládanie infotainmentu pomocou otočného ovládača umiestneného na stredovom tuneli pôsobí ťarbavo a na plnú synchronizáciu s mysľou si vyžaduje trochu cviku a času. Čo si nevyžaduje zvyk, je volant. Ten svojim tvarovaním padne perfektne do rúk a priam zvádza usadiť sa do pohodlných kožených sedačiek a vydať sa na svoju obľúbenú cestu za mestom.
Tam sa Mazda CX-5 po šoférskej stránke nerozsype ako domček z karát a ponúkne na svoju triedu veľmi vyvážený a sebavedomý jazdný prejav. Stále síce cítiť vyššiu stavbu karosérie, ale oproti konkurencii dokáže svojho majiteľa aj potešiť. A to nielen svojou agilitou, ale aj vyváženým kompromisom o niečo tvrdšieho naladenia a zároveň zachovania si komfortu, za ktorý vám budú vaši pasažieri vďačný.
Keby mal ísť ruka ruke s podvozkom aj motor, tak by som pod kapotou našiel oturbený benzínový dva a pol liter z americkej verzie (s výkonom 250k). My sme však, bohužiaľ, v Európe. Tu platí, že SUV strednej triedy bez naftového motoru je ako bavorák bez eMkového paketu. A tak je testovaný kus osadený naftovou dva-dvojkou s pre mňa nezmyselným názvom SKYACTIV-D. Na papieri sa síce pýši výkonom 186 koní a krútiacim momentom 445Nm, ale pocitovo to najavo až tak nedáva a k akcelerácii ho treba celkom prehovárať. Kameňom úrazu nie je samotné zrýchlenie, ktoré viac menej vcelku ujde, ale odozva na stlačenie plynového pedálu. Príčinou asi bude až príliš komfortné spárovanie so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Niekomu toto môže vyhovovať, ale ja osobne čakám od Mazdy športovejší, dravší prejav alebo aspoň tlačidlo (napríklad by mohlo niesť nápis SPORT), ktoré by trošku upravilo odozvu na povely mojej pravej nohy. Možno aj práve kvôli tomuto letargickejšiemu prejavu skončila na konci testovacieho týždňa spotreba na vynikajúcej hodnote 7,7. A to je pri mojej super-ťažkej nohe skvelé číslo.
Aká je teda CéIksPäťka? Podtrženo, sečteno. Je ako sexy mamina. Bez problému sa zvládne postarať o celú rodinu a na parkovisku sa za ňou každý otočí. Len ten motor už nestíha ako kedysi.