Prepáčte, nemohol som si odpustiť tento ľahký verš na úvod. Poďme ale na serióznejšiu notu – Škoda v Izraeli včera predstavila nový model, ktorý nadviaže na úspechy Rapidu. Konečne bude jednoduchšie odlíšiť „Rapid“ od trojkovej (predfejsliftovej) Octavie. Automobilka sa totiž vyznamenala a predstavila naozaj zaujímavý kúsok, ktorý už na prvý pohľad zaujme.
Rodinný päťdveráčik bude zrejme voľbou pre tých, ktorí už majú po krk všadeprítomného koncernového súrodenca s menom Golf. Musím sa priznať, že Scala mi je veru po chuti a keď ju dobre vyskladáte, určite strhne na seba pozornosť celého susedstva. Koniec koncov, možno aj titulková veršovačka sa naplní, kto vie…
Škoda, ako vždy, vsádza najmä na priestrannosť, čo dosvedčuje aj trúfalé vyjadrenie dizajnérov, ktorí hovoria o priestore podobne veľkom ako u Octavie. Presné číselné spresnenie však zatiaľ neprišlo. Nie, ani veľkosť kufra zatiaľ nevieme.
Nechýba kopec technologických noviniek či stálic. Dostupné budú FullLED svetlomety (už v základe sú denné LED-ky) – vpredu aj vzadu. Z vychytávok je prítomný každý podstatný asistent, t.j. ochrana posádky, upozornenie na náraz zozadu, výstraha pred opustením jazdného pruhu, apod.
Dizajnéri mali dovolené sa pohrať tak trochu aj s interiérom. Vďaka tomu nás čaká (konečne!) čiastkové omladenie už okukaného nemeckého chladu. Ambientné osvetlenie, 10,25-palcový centrálny displej nahrádzajúci klasické budíky, nový displej infotainmentu s uhlopriečkou 9,2-palca či zopár ťahov retušového štetca na materiáloch poteší nielen zrak, ale aj hmat.
Ani pod kapotou to nebude na zaplakanie. Samozrejme, základ je trojvalcový liter s výkonom 70 kW, resp. 85 kW (175 Nm, resp. 200 Nm krútiaci moment), ale dokúpiť si budete môcť aj výkonnejšiu jedna-päťku s výkonom 110 kW (250 Nm). Ten bude tiež možné spárovať so 6-stupňovým manuálom, ale aj 7-stupňovým DSG. Milovníkov sadzí poteší 1,6-litrová klasika s 85 kW výkonu a 250 Nm krútiaceho momentu, ktorú bude možné spárovať s oboma typmi prevodovky. Budúci rok, kedy sa auto začne predávať, pribudne aj litrový úsporný G-Tec trojvalec so 66 kW (145 Nm) spaľujúci CNG-čko.
Cenu nováčika nevieme, ale predpokladáme, že bude niekde na úrovni medzi Rapidom a Octaviou. Necháme sa však prekvapiť.