TEST Kawasaki ZX-10R SE (Ninja) – Drak Štastia
- Od Michal B.
Aké je to mať týždeň radosti s Kawasaki Ninja ZX-10R SE?
CITÁTY NA ZAČIATOK
„Štyri kolesá hýbu telom. Dve kolesá hýbu dušou.“ (Paolo Coelho)
„Nepotrebujem psychiatra, mám motorku.“ (Simson Freud)
„Ninja šteklí endorfíny a dopĺňa dopamín.“ (Hattori Hanzo)
PREDHOVOR CHLAPCA
Keď máte 16 a páčia sa vám motorky, tak chcete superšport. Keď máte 21 a stále sa vám páčia motorky, ale nemáte dosť peňazí, tak si založíte stavebné sporenie (s plánom našetriť na jogurta – lebo ste starší a už viete, že superšporty sa odborne volajú jogurty).
No a keď vyrastiete naozaj a nie ste zrovna Jonathan Rea, tak skončíte pri inej motorke a na strelcov páliacich bomby na okruhu, na Babe či inom kopci (vrrrrrrrňaaauuuuuu…) pozeráte síce s triezvou hlavou, ale v kútiku duše im aj tak trošku závidíte.
No a preto v deň keď si máte prebrať Ninju litrovicu (Kawasaki ZX-10R SE), cítite šteklenie v žalúdku. Nechýba troška rešpektu a kopec túžby (alebo opačne?), jedným očkom poškuľujete po tej čiernej potvore, jedným uškom počúvate toho šikovného chalana od importéra čo vám hovorí o technických vychytávkach a netrpezlivo si hryzkáte spodnú peru a čakáte, kedy už konečne sadnete a odfrčíte…
PREDSTAVENIE KRÁSAVICE
Táto Ninja s najvyšším objemom v hre je krásna motorka. Celá čierna, tentokrát nie komplet jedovatá, ale zopár toxicky zelených detailov zostalo. Predné sanie, diery pri plexi na lepšiu aerodynamiku, diery v plastoch na boku či lemovanie sedadla spolujazdca, to všetko má klasickú kawa zelenú farbu, zvyšok je taký, matno-lesklo čierny. Vidno poriadne brzdy Brembo, pruženie Shova a tlmič riadenia Öhlins, čo naznačuje, že táto japonská potvora to myslí s rýchlosťou a výkonom vážne.
Na tejto kawajde viete nastaviť fakt takmer všetko. Výkon, pruženie, trakčnú kontrolu. Výkon si nechávam FULL (200 koní), je možné si ho obmedziť na 150 alebo 110 malých japonských koníkov. Pruženie mám nastavené na ROAD, na TRACK sa nechystám, a na MANUÁL (stupeň tvrdosti 1 až 10) sa necítim. No a protišmykovú kontrolu mám na treťom stupni z piatich, vypínať ju rozhodne nebudem.
ZVUK BEŠTIE
Sériový výfuk, do ktorého vedú ľahučké titánové zvody (a tie sa fajnovo dúhovo zafarbia po zahriatí), pri naštartovaní krásne zahučí, a potom pradie ako spokojný drak (žiadne poriadne mačkovité šelmy v Japonsku nemajú). Je mi jasné, že každý druhý športovec tam dá Akrapoviča, Leo Vince, Škorpiňóny či Termixy (éé, Termignoni), veď dobrý výfuk je plus aspoň padesát koníkov navyše. Mne tento zvuk stačí, pri vytáčaní aj tak liečim z hluchoty všetky babky v dedine, každému malému šarvancovi v Hainburgu kúzlim úsmev na tváričke, a tých sériových 200 koníkov (japonských dráčikov?) tiež nepotrebujem zvyšovať.
JAZDA NA DRAKOVI
Táto japonská mrška sa v meste chová celkom kultivovane a roztomilo. Do nejakých 5 – 6 tisíc otáčok je to ozajstná japonská dáma – gejša. Ľahučko sa ovláda, ochotne zatáča, manipulácia s ňou je naozaj pohoda. Dokonca mi aj Kawasaki ECO Drive logo svieti na displeji, čo znamená, že EU a Greenpeace sa tešia z môjho štýlu jazdy. Zoznamujeme sa, spoločne spĺňame emisné kvóty a jemne sa preplietame mestom. Na konci mesta odbáčam na moju klasickú testerskú okresku, podraďujem, pridávam a zobúdzam draka.
TOP GUN
Pri 6 – 7 tisíc otáčkach drak v Ninji začne chrliť oheň, zosilňuje rev a vianočný stromček (farebný otáčkomer), ktorý kraľuje displeju, začína splašene blikať. Preraďujem vyššie, pridávam, vyberám zákruty… Ninja drží ako prilepená, počúva na slovo, trakčná kontrola odpúšťa drobnú chybičku vo vytočených otáčkach pri predbiehaní. Vo vyšších otáčkach sa stáva pumpou endorfínu, prvýkrát sa vyškieram do helmy a smejem sa ako malý chlapec. Po chvíli na mojej okreske získavam istotu, kawajda pomáha, stráži a poslúcha. Sústredím sa na cestu, zákruty, rovinky… Zrýchľuje až bezočivo ľahko, pri letmej kontrole rýchlomeru rekognoskujem km/h v dvojnásobnej rakúskej povolenej hodnote a prekvapený uberám. Jediné, čo mi na tejto motorke dáva pocítiť rýchlosť, je mihotanie stromov okolo cesty. Často som mával horšie pocity z prejavov iných motoriek pri oveľa nižších rýchlostiach.
Táto dračica, ktorá mi zrýchlila tep a prejazd mojej okresky na polovičný čas, môže pokojne ašpirovať na suplujúci stroj školy Top Gun – nízky let pri vysokých rýchlostiach jej sedí a pristane.
INSTANTNÉ ŠTASTIE
Pri vysokých otáčkach tejto beštie sa cítim šťastne. Ťahá mi ruky, po prvom dni jazdenia sa cítim ako orangutan po gymnastike, pri niektorých dlhých rovinkách sa nahlas rehocem a výskam do helmy. Úsmev, ktorý mi prikúzlila Kawasaki ZX-10R SE pri prvom bliknutí otáčkomera tam zostal po celý týždeň s ňou a v toto obdobie ma nič nerozhodilo. Cítil som sa ako Atrey z Nekonečného príbehu. Akurát, že môj drak šťastia bol čierny, nie biely ako Falco.
NEW BITCH ON THE BLOCK
Kawasaki Ninja ZX-10R SE je čistokrvný japonský drak. Ehm, čistokrvný japonský superšport. Všetko na tejto motorke (a v nej) je vytvorené s účelom rýchlej a čistej jazdy. Či je to výkonný motor, ktorý má viac koní ako väčšina bežne jazdiacich áut, či technika, ktorá pomáha jazdiť efektívne a bezpečnejšie. Tento netvor nemá ledkovú stretávačku, márne som hľadal dokonca ukazovateľ stavu paliva či výstražné štvorsmerovky. Načo. Toto je športovkyňa, stvorená na okruh a nebude dobrým kamarátom na dlhých turistických jazdách. Napriek ľahkej ovládateľnosti nebude ani do mesta, predsa len superšport posed, opierky na nohy posunuté čo najviac dozadu, zohnuté riadidlá a malý rádius predného kolesa ju nepredurčuje na vybavovanie papierovačiek po úradoch a jazdu do práce. No ale, potom sú tu strelci. Páliči, stíhači a zlerobiči. Tí, ktorým sa chvejú hormóny pri prvom zrevaní motoru, bunky im idú vyskočiť z tela vždy, keď cítia ten beštiálny záťah za ruky, ten ktorý ich núti prikrčiť sa za plexi, ešte viac potiahnúť plyn, vytočiť sviňuchu do 10 – 12 tisíc, preradiť a nechať si tahať ruky znovu a znovu. Pre tých a ešte pre okruhových jazdcov je litrová ninja presne to, čo potrebujú.
Na záver ešte jeden skromný citát: „Šťastie sa nedá kúpiť. Ale vieš si kúpiť najnávykovejšiu sviňu v hre.“ (Michal, RevRats)
P.S.: Komu nestačilo moje slovo, že je to fakt výkvet modernej techniky, technické údaje na webe Kawasaki Slovensko.
P.S.2: kto si nie je istý, že Ninja kúzli úsmev na počkanie, môže si ju požičiať v Motorente.