TEST Hyundai Kona 1,6 T-GDi – štramák z mesta
- Od Miloš & Laco
V dobách, keď sa pod pojmom športové auto každému vyjavilo práve to s tými nešportovými jazdnými vlastnosťami – Škoda Rapid, nemali chlapci z mesta po príchode na vidiek na ružiach ustlané. Na privítanie dostali nakladačku a tým to nekončilo. Často nevedeli rozoznať užovku od dážďovky a ani vyliezť na strom. Na druhej strane, ich styling bol výrazne pestrejší a hodnotnejší, narážal ale na reálie dedinského života, teda dlho hodnotným nevydržal.
Čo bolo – bolo, teraz už neexistujú také výrazné kontrastné hranice medzi vidieckym a mestským životným štýlom. A netýka sa to len ľudí. Preto nikoho neprekvapí ani spojenie SUV pre mestské použitie. Ide o vozidlo s robustnou karosériou, vyššou svetlou výškou a pohonom 4×4. A keď náhodou SUV nie je veľmi robustné, iba trochu, tak sa volá crossover.
A kto by nechcel crossover? Tomu veľmi dobre porozumeli aj v automobilke Hyundai a vypustili na dravý trh Konu. Produkt, ktorý dokonale kopíruje dopyt po mestskej štýlovke. Samozrejme, neexistuje žiadne písané pravidlo, že Kona patrí exkluzívne iba do mesta. Patrí tam, kde si ju kúpia. Na druhej strane, aj oficiálny katalóg modelu má drvivú väčšinu fotiek štylizovanú v meste.
V tomto urbanistickom duchu sa nesie aj outfit testovačky, ktorého hlavnými prvkami sú extravagantný lak (Acid Yellow) a nápadité dizajnové riešenia. Ako prvé zaujmú zdroje svetla uložené v troch radoch. Skúšali to viacerí (Nissan Juke, Citroen C4, Fiat Multipla – bŕŕ), ale k naozaj zladenému výsledku sa dopracovali až tu. Rovnako ani zadné svetlá nie sú zoskupené v jednom bloku, ale v dvoch oddelených. Na prvý pohľad to môže pôsobiť rozhádzane, ale keď sa pozriete na tento crossover ako na celok, tak si uvedomíte, že aplikácia týchto prvkov je prešpekulovaná a neruší. Ba naopak, budí pozornosť, ale nie odstrašujúcim spôsobom, ako napríklad Fiat Multipla.
S daným lakom korešpondujú aj zvýrazňujúce prvky v interiéri aplikované na výduchy klimatizácie, štartovacie tlačidlo, okolie riadiacej páky i prešitie sedadiel. Reálne sú okrem limetkovej k dispozícií ešte aj sivé, oranžové a červené prevedenia. Tu však pri výbere treba prejaviť cit pre farebnú zladenosť s karosériou, aby sa vizuálny dojem nezvrhol na neónový chaos rovný pohľadnici z Las Vegas. Ovládacie prvky ovial vietor ergonomickej čistoty, všetko je tu ľudovo povedané „poruke“. Jedinú výčitku máme, a to nie je prvý Hyundai, ktorého sa to týka, ku grafike tzv. budíkov. Nedá sa povedať, že by bola škaredá, v bežnej i30tke je úplne v poriadku, ale v takom „lajfstajlovom“ modeli, akým Kona je, by sme čakali výraznejší experiment.
Zo všetkých bezpečnostných systémov nás najviac zaujal ten pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA) dostupný v každej výbave štandardne. Funguje relatívne autonómne, korekcie volantom, teda reálne udržanie v jazdnom pruhu, realizuje aj bez dotyku rúk (toto, prosím, doma neskúšajte, máme vyjadrenie z policajného zboru, že to nie je povolené). Nie je problém prejsť takýmto spôsobom dokonca aj zákrutu (oprava, na základe už predošlého vyjadrenia PZ to problém je), vozidlo ostáva relatívne vycentrované v jazdnom pruhu, nelietate zo strany na stranu ako gulička v historickej hre Pong (Atari, 1972).
Trochu horšie je to s objemom batožinového priestoru, klasického slovenského „kufrofila“ pri pohľade na hodnotu 361 litrov jednoducho vykotí. Na kočík pre bábätko to nie je, ale nákupy a výlety by to pokryť malo.
Pri výbere motorizácie toho veľa nenašpekulujete, máte k dispozícií benzín a benzín (neskôr príde aj fuj-dízel a elektrika). Model s preplňovaným motorom 1.0 sme netestovali, ale to, čo sme zažili so silnejším bratom 1.6 nás utvrdilo, že toto je to pravé orechové pre Konu. Výkon 177 koní slušne pokrýva aj dynamické ambície vodiča, zrýchlenie 0-100 za 7,9 s je na tento druh vozidla hrdinská hodnota. Sedemstupňová dvojspojka a pohonná jednotka ladia spolu ako jednovaječné dvojčatá, v tomto prípade by použitie manuálnej prevodovky bolo kontraproduktívne.
Prítomný pohon všetkých kolies to s občasným bláznením sa na nespevnených cestách myslí trochu vážnejšie ako podaktorí, obsahuje totiž funkciu pevného rozdelenia krútiaceho momentu na obidve nápravy v pomere 50:50. Zadná náprava je viacprvková, čo sa príjemne prejavilo na komforte, ale i istote prejazdov. Pomôžem si s citátom nášho fotografa po skúšobnej jazde: „Veď to jazdí úplne ako hatchback!“
Fantazmagorickú katalógovú spotrebu (kombinovanú) 6,7 l / 100 km si nahraďte tou z reálneho sveta – cca 8 l / 100 km. Predtým ako začnete vynášať súdy, že je to strašne veľa, si uvedomte, výkon a úsmev nie sú zadarmo, tak mi tu neplačte, prosím!
Takže čo sa stane, keď sa zrazu Kona ocitne na vidieku? Vôbec nič, žiadnu bitku nedostane. Je to moderný štramák z mesta, ktorý vysiela do okolia bezstarostné vibrácie všade tam, kde sa ocitne. Cenou začína na sume 19 990,- EUR s výbavovým balíkom COMFORT (obsahuje napríklad zadnú parkovaciu kameru), takže to ani v tejto oblasti nevyzerá nejak extra zle. Ako hovorí známy film: „Niečo na tej Mary (Kony) je… „