O Arone som už čítal kadečo. Niektorí novinári jej síce pridávajú prazvláštne zženštilé prirovnania, ale väčšinou tento entry-level crossover chvália. Ja, ako bývalý majiteľ predchádzajúcej generácie Seatu Ibiza, však v Arone nevidím žiadneho transsexuálneho súrodenca v rámci modelového radu či Ibizu na podpätkoch. Je to plnohodnotný crossover, ktorý klame telom. Jednoducho, papier hovorí, že Arona je malá, ale keď sa na ňu lepšie zadívate…
Stačí si Aronu pristaviť na parkovisko pred Tesco. Spoza malé sedany bude pretŕčať čiernou farbou lakovaná strecha, čo spôsobuje svetlá výška až 19 centimetrov. Vďaka tomu Arona, aj napriek pohonu predných kolies, nie je úplne márnym crossoverom. Po dlhšom čase som si v meste či na nespevnených cestách nemusel dávať extra pozor.
Z vonka je to potom klasický Seat, ktorý púta pozornosť. Dvojfarebné lakovanie, štýlové FullLED svetlá, žiarivo oranžová metalíza a dvojica výfukových koncoviek dáva najavo, že tu sa pod kapotou nebude ukrývať maličký motor. Samozrejme, optický paket dodatočnej agresívnosti dodáva výbava FR, ktorá v týchto časoch nezaručuje, že ide o „pretekára“. Kedysi totiž boli tieto písmenká u Španielov znakom silnejšej motorizácie a športovej výbavy.
Dnes si môžete navoliť športový vzhľad v kombinácii s trojvalcovým litrovým motorom, to však nebola naša voľba. Arona FR z importu obsahuje poctivý výkonný 1,5-litrový turbomotor (benzínové EVO), ktorý dokáže zapriahnuť stádo 150 koní a rozkotúlať auto silou 250 Nm. Rovnakú motorizáciu sme mali aj v koncernovom súrodencovi (Volkswagen T-Roc), avšak v Arone sa mi zdal motor pocitovo silnejší. FR-ko si rado nechalo šlapnúť na krk a zakaždým sa odvďačilo slušnou akceleráciou, a to aj vo vyšších rýchlostiach a pri väčšom zaťažení. Ak by som si mal vybrať z ponúkanej trojice motorov (1.0 TSI, 1.6 TDI a 1.5 TSI), idem jednoznačne po 1,5-ke!
Spotreba bola viac než priaznivá, kombinovaný a miestami agresívny štýl jazdy sa podpísal na spotrebe do 8 litrov na sto kilometrov. Pri ľahšej nohe Arona pokojne podlezie aj magickú sedmičku. Ak teda nepatríte medzi pretekárov, ktorí sa radi myšičkujú v meste, potom budete na displej s priemernou spotrebou väčšinou neveriacky čumieť!
Jazdne je Arona typickým crossoverom, aj napriek „sport“ módu, ktorý vlastne iba prituhuje adaptívne tlmiče. Pri ostrej jazde tak počítajte s istým náklonom (fyziku neoklamete) a tvrdším pružením, ktoré v meste aj tak nikdy neoceníte. Osobne som nevidel dôvod športový mód zapínať, ale možno vy sa s Aronou raz vyberiete na krutú jazdu hore miestnym kopcom alebo nebodaj na voľné jazdy na Slovakia ringu. Ja som vás však varoval…
Ako som naznačoval v úvode a v titulku, Arona klame telom. Najviac si to uvedomíte v interiéri, ktorý je na takýto pôdorys auta skutočne bohatý. Pohodlne sa do auta usadia dva dospelé páry, pričom kufor odnesie všetku potrebnú batožinu. Viac bežní ľudia nepotrebujú. Pre quatro- alebo nebodaj oktomatky, či rodičov s obsesiou pobaliť si celú domácnosť, existujú našťastie väčšie autá, ako napríklad Volkswagen Caravelle či Mercedes-Benz GLS.
Oproti T-Rocu, ktorý je (odvodený z Pola a…) o značné peniaze drahší, mi prišiel interiér ďaleko viac prepracovanejší a hodnotnejší. Aj tu sa, samozrejme, nájdu lacne pôsobiace plasty, avšak Seat sa rozhodol trochu to okoreniť koženými (oukej koženkovými) detailami, vďaka čomu vyzerá nielen športovejšie, ale aj opticky kvalitnejšie a drahšie. Potešili ma športovo štrajchnuté sedadlá, čierny interiér a veľký displej infotainment systému. Tu však musím povedať, že spomedzi trojice Seat – Škoda – Volkswagen, má najlepšie spracovaný systém práve Volkswagen a najhoršie (najškaredšia grafika a najpomalšie reakcie) práve Seat. Stále je to však o niekoľko levelov lepšie ako v Renaultoch, Suzuki či v Hyundai.
Takže aké je resumé? Myslím si, že Seat s aktuálnou ponukou trafil klinček po hlavičke. Ako fanúšik značky som pozoroval jej osud s prižmúrenými očami a dúfal som, že sa do dlhodobých červených čísel nedostane. Vyzerá to však tak, že automobilka našla recept na ozdravenie, a tým je najmä ponuka štýlových a športovo šmrncnutých automobilov, nevynímajúc crossovery či SUV-čka. Keď k tomu pridá sympatickú cenovku, razom je na svete zaujímavá kombinácia, ktorej prevažne mladšia generácia ťažko odolá. Stále je to totiž kvalitné nemecké auto so španielskym duchom, navyše (v tomto prípade) za cenu pohybujúcu sa od dostupných 17 990 eur (výbava FR + motorizácia 1,5 TSI EVO).