TEST Suzuki Swift 1.0 BOOSTERJET SHVS – Kopanec do rozkroku
- Od Miloš & Laco
Drobci to mávajú spravidla ťažšie. Malé objekty sú často prehliadané, dokonca vedome i podvedome podceňované. Byť veľkým a silným je ževraj znakom správneho vývinu a pevného zdravia. V prenesenom význame to v automobilovom svete znamená, že veľké vlajkové lode modelového radu majú k dispozícií najnovšie technologické výdobytky, kým malým len sem-tam hodia nejakú ohlodanú kosť vo forme výbehového prvku.
Je to aj tak trochu logické. Do veľkého auta so silným motorom sa ľahšie implementuje výbava, ktorá negatívne ovplyvňuje hmotnosť, alebo dokonca, ako v prípade hybridných sústav, redukuje využiteľný priestor. Do toho všetkého sa obvykle presadzuje ešte filozofia „malé auto, lacné auto“, ktorá veľkolepým nápadom pristrihuje krídla.
Nieže by bol Swift iný, ale Suzuki sa vždy snažilo malému lacnému autu dať do vienka niečo extra. Ako aj predošlá verzia mala svoju verziu pohonu všetkých kolies, má ju aj táto. V triede malých áut je to raritná zóna. Predsa len, pohon sa musí aj niekde zmestiť, v malom aute nie je toho miesta na rozdávanie. A čo ešte taký hybridný systém, pri ktorom treba niekde umiestniť generátor i batérie? No vidíte. Swift má aj jedno, aj druhé, dokonca i kombináciu obidvoch. Impulzívny potlesk v stoji (známejší pod označením standing ovation) vzápätí vystriedala otázka: „Potrebujú toto vlastne malé autá?“ Nepotrebujú, ale príjemne rozširujú výberové možnosti prípadným záujemcom.
Testovaný kúsok kombinoval trojvalcový preplňovaný jednoliter (áno, na voľnobehu sa trasie ako puberťák pred prvým rande) a malý hybridný systém SHVS. Základom systému je modul, ktorý združuje funkčne štartér, alternátor a elektromotor. A niekde pod sedadlom vodiča sa ukrýva dodatočná 12V lítium-iónová batéria.
Tento systém pomáha pohonu s naoko vtipným výkonom 2,3 kW. Určite ste si teraz pomysleli, že to už je aký „prúser“, keď treba uvádzať aj desatinné miesto, aby to aspoň nejak vyzeralo. Lenže to je elektromotor a čo má elektromotor? Áno, deti, má krútiaci moment. A ten je výrazne kvalitnejšieho priebehu ako v slávnych Octaviách TéDéÍ, pomáha dávkou až 50 Nm pri rozbehu a v nízkych otáčkach. A to už je niečo.
Prím však stále hrá spaľovací agregát, ktorého maximálny výkon je 82 kW. Pre vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 925 kg to znamená slušnú dynamiku, aj keď papierový údaj zrýchlenia 0-100 za 10,6 sekúnd sa to snaží poprieť. Nevravíme, že nie je reálny, ale pocitové dojmy sú výrazne príjemnejšie. Isteže, turbodúchadlo prináša určitú latenciu po stlačení plynového pedálu (vypustime spoločne jednu slzu za atmosféricky plnené motory), ale keď sa roztočí, pocit zo zrýchlenia je prítomný aj v rýchlostiach 100+.
Pri hybridnej tématike nie je možné obísť otázku spotreby. Katalóg pyšne hovorí o hodnote 4,3 l / 100 km v kombinovanom cykle. Naše testovacie podmienky sú náročnejšie ako tie laboratórne, ale hodnota 5,5 nie je rozhodne na zahodenie. Keďže v tom čísle je zmixovaná diaľnica, mestské zápchy, dynamické medzimestské presuny a okruh (poznámka pre import Suzuki, to bol iba pokus o žart, akože hahaha!), tento výsledok je možné hrdo trúbiť do sveta. Isteže, podiel hybridnej sústavy na tomto výsledku nie je možné kvantifikovať.
Malý Swift sa novou generáciou ešte viac zmenšil. Je kratší (3 840mm), nižší (1 495 mm), ale na druhej strane širší (1 735 mm). Jeho nový vzhľad v sebe rozhodne nezapiera predošlé dizajnové prvky, celkovo však vsadil na oblejší prístup. A tento prístup zjavne funguje, lebo doteraz všetky farebné kombinácie, ktoré sme mali tú česť stretnúť, boli vizuálne príťažlivé. Dokonca aj často problematická biela (v tomto prípade je to výraznejšia perleť – PURE WHITE PEARL) v spolupráci s čiernymi doplnkami pôsobí elegantne a príťažlivo.
Japonci sa medzičasom dali na čiernu mágiu. Napriek optickému zmenšeniu je vnútorný priestor zázračne väčší. Technicky vzaté, ten zázrak je možné ľahko vysvetliť, jednoducho sa im podarilo predĺžiť rázvor na 2 450 mm (predtým 2 430 mm). Jeden zázrak však nikdy nestačí, tak aj objem batožinového priestoru narástol z 211 l na 265 l.
Čo sa týka výbavy, tu nevzniká žiadny priestor na špekulácie, daná motorizácia sa ponúka iba ako tzv. plnka s označením GLX. Takže je tu predpoklad, že je tu všetko, čo reálne potrebujete. Malé auto vás poteší funkciami ako adaptívny tempomat, antikolízny systém, veľký dotykový displej s navigáciou, vyhrievanie sedadiel, LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie a štart. A to nie je všetko, no nechceme vás unudiť k smrti ako slovenské seriály na JOJke.
Kým v našom minulom porovnávacom teste malorážok v interiéri strašilo archaické ovládanie manuálnej klimatizácie, GLX ju má, prirodzene, automatickú, takže toto je už úplne iná káva. Taká správne pripravená vaším obľúbeným baristom.
Pohľad do cenníka prezrádza, že plne vybavený Swift s nesmelým dotykom hybridnej technológie vás bude stáť 14 899,- EUR (je tam ešte príplatok za metalízu 400,-EUR). Za túto sumičku dostanete sebavedomého krpca, ku ktorému keď sa na parkovisku postavil o triedu väčší borec, bez varovania dostal kopanec do rozkroku. Borec však nemal na sebe chránič, zvaný suspenzor, tak o tri oktávy tenším hlasom zapišťal: „Iba som ťa chcel pozrieť, veľa som o tebe počul. Auu!„