TEST Renault Koleos Initiale Paris – Žaby, slimáky a iné dobré veci
- Od Miloš
Mám rád veci s francúzskym pôvodom. Tým však nemyslím francúzske zemiaky, ani parížsky šalát (aj keď tie mám rád tiež). Myslím skôr tie, ktoré predstavujú francúzsku cestu myslenia a prístupu k životu. Zoberme si napríklad ich kuchyňu.
Francúzske gastroporno dokáže prekvapiť ingredienciami a kombináciami, ktoré by v iných kultúrach skrz spoločenské pohnútky jednoducho neprešli. Pri kulinárskych špecialitách ako slimáky, žabie stehienka, alebo teľací mozoček si idú Francúzi jednoducho svoje a nám ostatným neostáva nič iné, iba pozbierať odvahu a „okoštovať“. Odporúčam prekúsnuť počiatočný odpor a za odmenu budete odpálkovaný do inej chuťovej dimenzie. K tomu je však potrebná otvorená myseľ, ktorá nie je zahmlená otrepanou klasikou v podobe bratwurstov, hamburgerov či pizze. Momentálne však žijeme v dobe globalizačnej, ktorej nie je nič sväté a mieša veci hala-bala. Takže, čo by ste povedali na také „Escargots de Kimchi“ v podobe Renaultu Koleos?
Éra SUVéčiek, aspoň čo sa týka Európy, je momentálne asi na vrchole. Zákazníci si radi priplácajú za pseudo pocit nadradenosti a bezpečia, ktorý je na druhej strane vykompenzovaný zvýšenými prevádzkovými nákladmi. Športovo úžitkové vozidlá sú jednoducho trend, ktorý sa dá ťažko ignorovať. Renault tento jav spozoroval už dávnejšie a na rozdiel od svojich nemeckých kolegov, ktorí investovali do vývoja, sa rozhodol, že zaloví vo vodách svojich aliančných partnerov. Výsledok prišiel na trh v roku 2007 v podobe prvej generácie Renaultu Koleos. V roku 2018 však už nemusíte brázdiť cesty viac než desaťročným Koleosom, pretože na trh prišla už druhá generácia, ktorá do našej redakcie zavítala v najvyššom stupni výbavy Initiale Paris.
Kľúče som si prebral, ako to býva zvykom, v pondelok. Prvé, čo ma zaujalo v bratislavskej hmle, bola samotná veľkosť medzi ostatnými autami. Pôsobil doslova ako kolos, ktorý svojim suverénnym postojom dával najavo, kto je tu pánom. Ešte v ten istý deň, na mojej obľúbenej čerpačke, som sa naň zahľadel detailnejšie. Svetlo neónov, biela perleť, 19-palcové kolesá a príplatkové bočné prahy priklincovali opticky auto k zemi tak, že by sa nestratilo ani v áčkovom hip-hop klipe s vlniacimi sa čajočkami a recitujúcim mulatom. Moje kafé to síce nie je, ale musím uznať, že Koleos dokáže zaujať. To je presne ten príklad otvorenej mysle, ktorú som spomínal v úvode.
Čím ale rozhodne nezaujme, je vonkajší zvukový prejav motoru. Nečakajte žiadnu uchu lahodiacu V8-čku (tú by aj tak nikto nekúpil) či kultivovanú a ostrú V6-ku, ktorá by sa svojim prejavom hodila k autu asi najviac, ale poctivý európsky nafťáčik. 177 koní v aute vážiacom skoro 1,7 tony síce nerobí z Koleosa raketu, ale v rámci maximálne povolených medzimestských rýchlostí postačuje na bezpečné predbiehanie. Pri rozumnom využívaní výkonového potenciálu sa Renault odvďačí priemernou spotrebou niečo nad 7 litrov na stovku.
Na celkovom fílingu z rýchlosti sa priživuje ešte automatická prevodovka CVT a pohon 4×4. Obe majú spoločnú vlastnosť, a síce, že pri normálnej prevádzke o nich ani netušíte. Pohon štyroch kolies (pôvodom z Nissanu X-trail) čaká v tichosti na stratu adhézie a v prípade potreby je nachystaný poslať na zadnú nápravu až 50 % krútiaceho momentu (v prípade použitia elektronickej uzávierky). Pôvodne som mal v pláne vyskúšať terénne vlastnosti v lokálnom off-road parku, ale ukrutne nízko položené bočné prahy ma presvedčili, že prašné cesty okolo Váhu budú bohato stačiť. A veru, že stačili. Na nespevnených cestách sa cítil Koleos ako doma a zatiaľ čo pruženie filtrovalo nerovnosti ostošesť, na palube ste sa cítili ako v bavlnke.
Nami testovaná vrcholná verzia disponuje v dlhom zozname obsiahnutej výbavy aj kožené čalúnenie Nappa. To, spolu s vyhrievanými a ventilovanými prednými sedadlami, prenesie vašu zadnicu na nevídanú vlnu pohodlia. Na rozdiel od komfortu, ktorý sa chytiť nedá, poskytuje kabína príjemne poskladaný interiér, ktorý priam k dotykom vyzýva. Zatiaľ čo mäkčené plasty a nádherné ozdobné lišty potešia hmat, veľký displej palubného systému R-LINK2 zase myseľ. S bohato dimenzovanou dotykovou obrazovkou je ovládanie a konfigurácia celého auta doslova hračka. Ovládacie prvky sú viacmenej rovnaké ako v ostatných Renaultoch. Na prvý pohľad nelogické rozloženie niektorých tlačidiel (ovládanie rádia pod volantom alebo zapnutie tempomatu) sa vám po pár dňoch dostane pod kožu a nebudete chápať, o čom stále točia prívrženci koncernu pri obhajobe ergonómie svojich dymovníc.
V dobe, keď sa nám ostatné automobilky snažia nahovoriť, že potrebujeme športové (nekomfortne tvrdé) SUVéčka s nízkoprofilovými pneu, prídu Francúzi s autom, ktoré vás ohúri predovšetkým svojim komfortom. A to mám rád, pretože keď budem potrebovať dobiť baterky, Koleos mi to umožní. Viem si predstaviť, že v tomto aute budú piatkové úteky z práce cez nejakú tú prírodnú rezerváciu oveľa pohodlnejšie.