Ľudia sa odjakživa delili do skupín a tvrdohlavo si zastávali svoje presvedčenia. Tie najvyhrotenejšie skupiny presvedčení sa delia vždy na dve – Pepsi alebo Coca-Cola? Farebné alebo bezfarebné? Rusko alebo Amerika? Štvorkolka alebo zadný náhon? Diesel alebo benzín? Práve v tej poslednej položenej otázke to v našej komunite eskaluje najčastejšie. Dá sa vôbec s naftou športovať?
Dá. Ono, treba trochu potlačiť vlastné ego a nehrotiť to hneď do tzv. „tesco tuningu“. Samozrejme, amatérske úpravy, kopa čierneho dymu a krútiak taký, že odtrhne prevodovku či doslova rozbije turbo, nepovažujeme za šport. To je tzv. čierne odvetvie automobilizmu, ktoré škodí celému nášmu kolektívu, vďaka čomu nás laici hádžu spoločne do jedného vreca. Ak spájam šport s naftou, hovorím o výkonnom dieslovom motore v spojení s ďalšími úpravami, ktoré dávajú zmysel. A takýmto kúskom je aj tento civilný trojkový sedan, ktorý sa vďaka M Performance paketu stal skutočne zaujímavou voľbou.
Toto BMW 330d xDrive na prvý pohľad mätie. Chýbajúce označenie a prerobený koncový tlmič výfuku na duplex budí dojem, že ide o nadupanú 340i, ktorá to všetkým natrie. A ktovie aké ďalšie úpravy má pod kapotou…
Pod kapotou sa však skrýva radový naftový šesťvalcový trojliter naladený na 258 koní. Výhodou „nafťáka“ je jeho obrovský krútiaci moment až 560 Nm, ktorý potrápi aj mnohé konkurenčné benziňáky. Veď koniec koncov, na stovku zašprintuje toto BMW v spojení s osemstupňovým automatom za 5,4 sekundy. A to už je celkom solídne číslo, s ktorým si môžete cez víkend v pohode zašportovať so svojimi benzínovými kamarátmi. Charakteristický zvuk nami milovaného šesťvalca síce zvonku nevylúdi, za to vo vnútri vám zahrá falošnú pieseň, ktorá vás nakopne k lepším výkonom.
Športový dojem pri pohľade na automobil, ale aj za volantom umocňujú rôzne aero prvky a najmä obutie. Prosím pekne, dvadsaťpalcové disky s obutím od Pirelli a profilom 30 dokážu v zákrute solídne podržať, ale ak treba, taktiež dobre odfiltrujú nerovnosti na mestských komunikáciách.
Odložme však na chvíľu športovú jazdu na bok. Každý z nás totiž – či už z finančného alebo iného hľadiska – hľadá dokonalý kompromis. To naše dokonalé auto by malo: vyzerať agresívne, mať kvalitný podvozok, dostatok miesta (v prípade, že treba odviezť celú rodinu), byť komfortné (v prípade, že ním ideme na dovolenku), mať dostatok výkonu, mať aspoň 6 valcov (ideálne 12), a aby jeho údržba či samotný chod nestál veľa. A tieto atribúty trojkové BMW spĺňa. Pretože nie je umenie športovať za 15 či 30 litrov na sto kilometrov, ale prísť domov dostatočne rýchlo a nezastaviť pri tom dvakrát na čerpačke.
Zdá sa to ako pokušenie, ale nie nadarmo hovoríme, že ide o dieZLOvé pokušenie. Aj keď to všetko spolu vyzerá veľmi pekne, osobne by som za nič na svete nevymenil pocit, keď atakujete osemtisícku na otáčkomeri a celé auto sa vám snaží zvukovo ukázať, že zo seba tlačí maximum. Ten rámus vysokootáčkového benzínového motora v spojení s vyladeným výfukom je na nezaplatenie… A preto máme (takmer) všetci doma jedného pojašeného žrúta v garáži a pred domom nás každé ráno víta bezcharakterný priemerne výkonný naftový kompromis.